Moderat valmanifest för Region Skåne: Rösta bort köerna

Moderat valmanifest för Region Skåne: Rösta bort köerna

Moderaterna i Region Skåne presenterade i dag sitt valmanifest för 2018 års val. I det presenteras partiets vallöften på tio områden inför nästa mandatperiod.

– Den viktigaste frågan i höstens regionval i Skåne är de växande köerna. Sedan 2014 har antalet personer som väntar på vård ökat och de får stå allt längre i kö, säger Carl Johan Sonesson (M), regionråd i opposition. Vårt främsta löfte är att lägga all kraft på att minska köerna. Genom att flytta beslut längre mer i organisationen garanterar man att resurserna används bäst.

– Även den eftersatta infrastrukturen, vägar och järnväg är en viktig fråga. Vi vill se till att alla kan förflytta sig inom Skåne säkert och punktligt, säger Pontus Lindberg (M). Vi vill bland annat rusta motorvägarna i västra Skåne med fler filer och intelligent trafikstyrning. E6 mellan Vellinge och Helsingborg och E22 mellan Malmö och Lund ska ha tre filer i vardera riktningen.

Mer information och kommentarer:

regionråd i opposition, 2:e vice ordförande i regionstyrelsen

regionråd i opposition, 2:e vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden