Moderaterna i Region Skåne föreslår förbättringar av färdtjänsten!

Moderaterna i Region Skåne föreslår förbättringar av färdtjänsten!

Kollektivtrafiknämnden går på Moderaternas initiativ fram med förslag för att förbättra färdtjänsten för skåningarna boende i kommuner som gränsar till andra regioner. I nuläget är det inte möjligt att åka med vanlig färdtjänst över regiongränserna. En färdtjänstkund som vill ta sig från en ort i Skåne till en ort i ett annat län får istället boka sin resa hos Riksfärdtjänst flera veckor i förväg.

- För den som bor i en kommun intill regiongränsen och har närmaste centralort i en annan region är detta väldigt besvärligt, vare sig det försvårar möjligheterna att ta sig till arbetet eller till sociala umgängen. Vi har därför tagit fram ett förslag om att ändra regelverket, säger kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau (M)

Förslaget innebär att det ska bli tillåtet för kunder boende i gränskommuner att åka färdtjänst till närmaste ort på andra sidan regiongränsen. Genom ändringen kommer boende i Båstad och Ängelholm kunna resa till Laholm, Örkelljunga till Markaryd, Osby till Älmhult, samt Kristianstad och Bromölla till Sölvesborg.

Kollektivtrafiknämnden har idag fattat beslut om att tillskriva berörda gränskommuner och be om deras godkännande att utreda förslaget, eftersom kommunerna bekostar färdtjänsten.

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se