Moderaterna i Region Skåne presenterar psykiatrilöftet

Moderaterna i Region Skåne presenterar psykiatrilöftet

Moderaterna i Region Skåne presenterar sitt fjärde vallöfte: PSYKIATRILÖFTET

Moderaterna i Region Skåne satsar 50 miljoner i ett paket för den skånska psykiatrin. Vi sätter en ambitiös vision som ska nås innan 2030: Skåne ska ha Sveriges bästa bemötande och mest tillgängliga psykiatri. Därför vill vi arbeta för både nya reformer och utökning av befintliga projekt.

I hela Sverige ökar den psykiska ohälsan, främst bland barn- och unga. Utan åtgärder kommer det leda till större svårigheter att nå vården när fler behöver hjälp. I Region Skåne behöver stödet stärkas runt de många barn som har behov av utredningar inom neuropsykiatriska variationer och habiliteringsstöd. Moderaterna har drivit på en utökning av resurserna för utredningar, men för många föräldrar är det de många mötena med olika delar av psykiatrin och skola som inte synkas som är problemet.

Moderaterna vill därför att varje barn ska få en tydlig ansvarig inom vården som ser till att samverkan mellan utredning, behandling och skola fungerar och som dessutom avlastar familjens planering. Det stödet ska ges redan från start.

En grupp där psykisk ohälsa också ökar och får ödesdigra konsekvenser i form av självmord, suicid, är de något äldre. Forskning visar att hälften av de som begår självmord har haft kontakt med vården och 23 procent i gruppen äldre har haft kontakt på sin vårdcentral fyra veckor innan suicid. Något äldre män tenderar att i högre grad söka för somatiska besvär på vårdcentral och det finns ett stort behov att förhindra fler suicid med bättre kunskap och andra frågor från vården.

Moderaterna vill därför satsa på ett stort forskningsprojekt där suicidprevention utvecklas tillsammans med det program för hälsosamtal som redan lanserats på vårdcentralerna under mandatperioden 2018-2022. Varje suicid i Skåne ska dessutom följas upp av en haverikommission.

Psykiatrin upplevs ofta som svår att hitta inom och förtroendet för tillgängligheten är låg från många av dem som söker vård, särskilt om det är för första gången. Ofta kan den som har psykisk ohälsa uppleva att symtomen blir mer förbisedda än den som har en fysisk åkomma som syns tydligt. Att polis tillkallas när en ung person har självmordstankar eller en person går in i allvarlig psykisk sjukdom upplevs inte sällan som svårt för anhöriga och stressande för den som är sjuk. Preliminära resultat från försök med psykiatriambulans visar redan tecken på att metoden ger bättre bemötande och påverkar vården som ges sedan positivt. I många fall kan inläggning till och med undvikas.

Moderaterna vill därför utreda resurstilldelningen till psykiatrin i jämförelse mot övrig somatisk vård. Tillsammans med ett arbete för att utöka platserna för brukarstyrd inläggning i hela Skåne och fler psykiatriambulanser vill vi komma tillrätta med både tillgänglighet och att den skånska psykiatrin ska ge vård på varje individs villkor.

För mer information:

Regionråd och regionstyrelsens ordförande
carljohan.sonesson@skane.se

Anna Mannfalk (M)
Regionråd och 2e vice ordförande Hälso- och sjukvårdsnämnden
Anna.mannfalk@skane.se

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se