Moderaterna i Region Skåne presenterar sitt tredje vallöfte:  PERSONALLÖFTET

Moderaterna i Region Skåne presenterar sitt tredje vallöfte: PERSONALLÖFTET

Grunden för en fungerande sjukvård är att det finns en tillräcklig personaltäthet. För att kunna ge skåningarna den bästa möjliga vården, korta köerna och försäkra oss om tillräckligt många vårdplatser måste vi alltså säkerställa att det finns tillräckligt många anställda i den skånska vården. Därför är vår ambition att det anställs ytterligare 3500 personer i den skånska vården under nästa mandatperiod. Det handlar om läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och annan personal med vårdutbildningar - men också om andra yrkeskategorier som kan avlasta den vårdutbildade personalen så att de kan ägna sig åt det de är bäst på: Ställa diagnos, bota, vårda och lindra.

Det råder brist på vårdpersonal i Sverige. Regeringen har misslyckats med att tillgodose landets behov av framförallt sjuksköterskor och undersköterskor. Därför strävar vi efter att vara landets bästa arbetsgivare för vårdpersonal, så att de som redan arbetar hos oss vill stanna kvar och de som är nyutbildade vill komma till oss i Region Skåne. Genom att tala med vårdpersonal, ta del av exitsamtal som genomförs med personal som lämnat och inhämta resultat från forskning har vi formulerat ett vårdlöfte som fokuserar på att behålla den personal vi redan har, underlätta vidareutbildning för Region Skånes anställda och vara en attraktiv arbetsgivare som vårdpersonal gärna söker sig till.

Vi vill bland annat införa en skånsk karriärstege med ökad lönespridning och satsningar på de som är särskilt yrkesskickliga. Vi ska också undersöka möjligheten att införa frivilliga 12-timmarspass, samt undersöka effekterna av att avskaffa treskiftssystemet. Vi vill ge handledarbonustill dem som vägleder nya medarbetare och studenter. Dessutom vill vi göra en rejäl genomlysning av organisationen i syfte att avskaffa onödig administration.

Vi vill införa utbildningslön för de undersköterskor som utbildar sig till sjuksköterskor, införa en rekryteringsbonus som innebär att den som rekryterar en kollega erhåller en rejäl ekonomisk belöning. Genom att erbjuda sommarjobb för gymnasister hoppas vi väcka intresse för vårdyrket hos unga människor och genom aktivt arbete vill vi rekrytera vårdpersonal från andra länder. Slutligen vill vi undersöka hur vi kan underlätta livspusslet för Region Skånes vårdanställda – genom att ha flexibla arbetsscheman, se till att barnomsorg och kollektivtrafikfungerar, undersöka möjligheten att erbjuda nyanställda bostad och hjälpa till medjobb för medflyttande.

För mer information, kontakta:

Carl Johan Sonesson, Regionstyrelsens ordförande

Anna Mannfalk, Förste vice ordförande i Hälso- och sjukvårdsnämnden

Pontus Lindberg, ordförande i Personalnämnden

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se