Moderaterna i Region Skåne vill införa rabatt för seniorer i kollektivtrafiken

Moderaterna i Region Skåne vill införa rabatt för seniorer i kollektivtrafiken

På en pressträff idag under Seniormässan i Malmö meddelade regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson och kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau att Moderaterna i Region Skåne vill införa en seniorrabatt i den skånska kollektivtrafiken.

Resandet i den skånska kollektivtrafiken har återhämtat sig starkt under början av 2022 och närmar sig hur det var innan pandemin.

I dagsläget så erbjuder flera skånska kommuner seniorer fria resor med kollektivtrafiken inom den egna kommunen. Mellan kommunerna skiljer det sig kring från vilken ålder som dessa seniorkort gäller samt vilka tider man får resa. Moderaterna vill se en enhetlig rabatt för seniorer oavsett var de bor i Skåne och vart de vill resa i Skåne.

-”Vi tycker att det inte är mer än rätt att kunna erbjuda de som har varit med och byggt upp vårt land större möjligheter att resa med kollektivtrafiken”, säger Carl Johan Sonesson (M), ordförande i regionstyrelsen.

För tillfället så finns det tre typer av rabatter för resenärer – 40% för barn i åldern 7-19 år, 25% för studenter samt 25% i så kallad tillsammansrabatt när två eller fler köper en gemensam biljett.

-”Vi ser att många resenärer hittat tillbaka till kollektivtrafiken, med den här satsningen så hoppas vi kunna få ännu fler att vilja resa hållbart med Skånetrafiken”, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

För ytterligare information och kommentarer:

regionråd och regionstyrelsens ordförande
carljohan.sonesson@skane.se

Carina Zachau (M)
regionråd och kollektivtrafiknämndens ordförande
carina.zachau@skane.se

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se