Moderaterna kortar väntetiderna i vården

Moderaterna kortar väntetiderna i vården

Moderaterna i Region Skåne presenterade i dag tre konkreta förslag för att korta väntetiderna i den skånska vården.

Moderaterna vill utreda resultaten av sammanslagningen mellan Lund och Malmö sjukhusförvaltningar som 2010 bildade Sus, Skånes universitetssjukvård.

–  Det är nu dags att se vad som hänt på Sus under dessa åtta år, säger Carl Johan Sonesson (M), regionråd i opposition. Sammanslagningen syftade till bättre resursutnyttjande och minskad administration, nu vill vi veta om detta uppfyllts och vilka effekter sammanslagningen haft på vården och vad det inneburit för rikssjukvårdsuppdraget och personalens medbestämmande.

– I dag finns inte heller någon offentlig öronmottagning i Malmö, det vill vi öppna, säger Stefan Lamme (M), 2e vice ordförande i Sus. Föräldrar ska inte behöva åka med barnen till Lund för vård.

Särskilt illa ser det ut med väntetiderna inom cancersjukvården där så få som en av tjugo respektive en av tio med prostata- respektive livmodercancer följer den standardiserade vårdförloppets tider för säker vård.

– Det är särskilt röntgentider som utgör en flaskhals i detta, därför vill vi införa en röntgenpeng så vi får fler vårdgivare som bidrar med kapacitet inom röntgen säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition.

På pressträffen fanns också Moderaternas sjukvårdspolitiska talesperson Camilla Waltersson Grönvall (M) som lyfte viktiga uppdateringar i Moderaternas nationella cancerstrategi. Särskilt satsningen på barncancercentrum med 60 miljoner är välkommet för Lunds del som har ett av Sveriges sex sådana center.

– Med Moderaterna i ledning för både riket och Skåne kommer vi ha resurserna att halvera vårdköerna och lägga mer än en miljard på att förbättra tillgängligheten i cancervården i hela landet, säger Camilla Waltersson Grönvall (M).

Kontaktuppgifter:

Carl Johan Sonesson
Regionråd samt 2:e vice ordförande Regionstyrelsen (M)
CarlJohan.Sonesson@skane.se

Pontus Lindberg
Regionråd (M)
Pontus.Lindberg@skane.se

Stefan Lamme
Sjukvårdsnämnd SUS, 2:e vice ordförande (M)
Beredningen för framtidens sjukvård, 2:e vice ordförande
Regionfullmäktige och hälso- och sjukvårdsnämnden, Ledamot
stefan.lamme@skane.se