Carl Johan Sonesson (M) och Kristoffer Tamsons (M)

Moderaterna tar ställning för att trafikavgifter ska användas lokalt

I framtiden ska överskottet från trafikavgifter, trängselskatt och andra regionala brukaravgifter av väg- och järnvägsprojekt riktas till nya projekt där pengarna betalats. Så ska trängselskatten i Stockholm fortsatt betala investeringar i Stockholm och avgifterna på Öresundsbron gå till Öresundsregionen.

Det beslöt på fredagen den moderata arbetsstämman i Helsingborg på förslag från Stockholmspolitikern Kristoffer Tamsons och Skånes Carl Johan Sonesson. Voteringen slutade 122-88. Det är ett nytt ställningstagande jämfört med tidigare.

– Trängselskatten och trafikavgifterna har bidragit till att vi kunnat göra stora investeringar genom att de människor som använder vägarna betalar. Därför är det rimligt att överskott också används till nytta för dem som betalar, säger Kristoffer Tamsons (M).

– Det känns skönt att till slut ha fått detta beslut. Moderaterna som parti är nu alltså för att det nettoöverskott som Öresundsbron kommer att generera i framtiden, varje år, när väl lånet är återbetalt ska disponeras av oss lokalt och regionalt och användas till lokal/regional infrastruktur. Till exempel kan det finansiera en framtida Metrotunnel mellan Malmö och Köpenhamn.

Kristoffer Tamsons via 08-7373333

Carl Johan Sonesson via Peter J Olsson, 070-4487170

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se