Moderaterna vill bygga nytt på sjukhusområdet i Lund

På en pressträff i Lund i dag presenterade Moderaterna i Skåne sina utvecklingsplaner för sjukhusområdet i Lund. Den ungefärliga investeringskostnaden bedöms vara 10 miljarder kronor.

– Vi vill med detta tydligt visa vårt engagemang för framtidens hälso- och sjukvård i Lund. Om vi får förnyat förtroende av väljarna kommer vi omgående att gå vidare och konkretisera planerna för sjukhusområdet, säger regionstyrelsens ordförande Pia Kinhult.

Moderaterna vill bygga nytt på det nuvarande sjukhusområdet. Det innebär att verksamheten kan fortsätta i den nuvarande sjukhusbyggnaden, blocket, under hela processen. Blocket kan sedan användas till annan verksamhet. Blocket kommer inte att vara aktuellt för vårdavdelningar på grund av den tyngd som modern medicinteknisk utrusning har.

– Blocket kommer att kunna användas som mottagning, för forskning, för administration eller något annat. Vi kommer således att ha fortsatt nytta av huset, säger regionrådet Stefan Lamme.

I de största investeringarna i Region Skånes historia satsas det nu totalt nära 20 miljarder kronor i att rusta upp sjukhusområdena i Malmö, Helsingborg och Lund.

I Lund har en ny strålbehandlings- och onkologiavdelning öppnats under 2013. Nu är det dags att ta nästa steg för ett universitetssjukhus i världsklass. Moderaterna vill bygga ett nytt sjukhus som uppfyller alla de krav som framtidens universitetssjukvård i nära samarbete med forskningen har. En grön miljö helt anpassad till patienternas krav, medarbetarnas behov, hållbara material och modern teknologi.

– Det är glädjande att Moderaterna i Region Skåne ser att universitetssjukhuset är viktigt för Lunds och regionens framtid, säger Mats Helmfrid, kommunstyrelsens ordförande i Lund.

Frågor och kommentarer:

Pia Kinhult (M)