När ändrade Henrik Fritzon uppfattning om Trelleborgs lasarett?

När ändrade Henrik Fritzon uppfattning om Trelleborgs lasarett?

I mitten av januari 2015 kommer dagakuten vid Trelleborgs lasarett att stänga kl. 20 i stället för kl. 22. Detta går stick i stäv med Socialdemokraternas vallöften om ökat öppethållande.

”Vi tror inte att man får en bättre eller mer kostnadseffektiv vård för att man minskar den akuta vården på de mindre sjukhusen”, sa Henrik Fritzon i Trelleborgs Allehanda (30/8).

”Vinner vi valet i Region Skåne kommer vi att förbättra och utveckla vården i Trelleborg på flera sätt”, skrev han i en debattartikel i samma tidning dagen före valet (13/9). Och fortsatte: ”Vi socialdemokrater har hela tiden varit mycket kritiska till stängningen av akutmottagningen nattetid. Vinner vi valet kommer vi att öppna akutintaget för ambulanser dygnet runt igen.”

Nu är Henrik Fritzon regionstyrelsens ordförande och högst ansvarige politiker i Region Skåne.

– Jag har därför lämnat in en interpellation för att få veta när Henrik Fritzon ändrade uppfattning om nattakuten på Trelleborgs lasarett – och varför, säger Ulf Bingsgård (M), ledamot i regionfullmäktige. Vilka egentliga omständigheter ligger till grund för Socialdemokraternas plötsliga omsvängning?

Interpellationen bifogas.