Omställningsarbetet ger resultat!

Omställningsarbetet ger resultat!

Region Skåne är mitt uppe i ett omfattande omställningsarbete för att förbättra arbetssätt och korta köerna till den skånska vården, det handlar bl.a. om nivåstrukturering, kapacitets- och produktionsplanering och att minska icke-värdeskapande administration. En ny incitamentsmodell gör att sjukhusens ersättning för operationer speglar det faktiska operationsbehovet och skapar förutsättningar för att operera mer. Sedan årsskiftet 2022/2023 har operationskön till de skånska sjukhusen minskat med 10,9 procent.

- Vi har under mandatperioden kunnat följa vårdköutvecklingen och sett att operationskön minskar. Nu har kön minskat med 10,9 procent från 24 178 personer till 21 540 personer i operationskö på sjukhusen, säger hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande Anna Mannfalk (M).

Att korta köerna till den skånska vården är Moderaternas huvudfokus den innevarande mandatperioden. Alla skåningar ska få tillgång till vård med hög kvalitet i rätt tid.

- Moderaterna gick till val på att korta köerna och nu kan vi visa att vi är på god väg att uppfylla det löftet, säger regionstyrelsens ordförande Carl Johan Sonesson (M).

Den största minskningen av operationskön syns hos Hässleholms sjukhus och beror bl.a. på effektivare produktionsplanering och minskad risk för störning av den planerade operationsverksamheten.

- Framgångsfaktorer för Hässleholms sjukhus har bl.a. varit förändrad bemanning på operationssal, genomlysning av väntelistor samt etablering av eftervårdplatser som frigjort personal och ökat kapaciteten. Det handlar helt enkelt om att jobba smartare, säger John Eklöf (M), ordförande i Sjukhusstyrelse Hässleholm.

- Vårt arbete ger resultat och vi är stolta över den positiva utvecklingen. Samtidigt är vi inte nöjda utan vi har mer kvar att göra och vill öka takten ytterligare, avslutar Anna Mannfalk (M).

För mer information:

Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande

E-post: carljohan.sonesson@skane.se

Anna Mannfalk (M), hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande

E-post: anna.mannfalk@skane.se

John Eklöf (M), ordförande i sjukhusstyrelse Hässleholm

E-post: john.eklof@malmo.se

I figuren ovan syns den procentuella förändringen av antal personer i operationskö på respektive sjukhus perioden december 2022 till mars 2024.

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se