Carl Johan Sonesson, Anna Mannfalk, Anna Jähnke och Carina Zachau.

Rätt riktning på statsbidragen

Den ekonomiska vårmotion som Moderaterna i riksdagen i dag presenterar innehåller bland annat ytterligare tio miljarder kronor till välfärden. Fem miljarder kronor i generella statsbidrag till kommuner och regioner, utöver de 22,5 miljarder som redan har aviserats, och fem miljarder som läggs till de redan öronmärkta tre miljarder kronorna som ska kompensera för kostnader kopplade till coronapandemin.

– Detta är ett mycket välkommet initiativ, säger Carl Johan Sonesson (M), regionstyrelsens ordförande i Region Skåne. Inte ens denna satsning är tillräckligt hög för att täcka regionernas kostnader, men den är betydligt bättre än regeringens.

– Vi ser i våra ekonomiska prognoser och uppföljningar att de besked som hittills har getts om storleken på statsbidragen har varit otillräckliga, vilket Region Skåne har påpekat i ett brev till regeringen, säger regionrådet Anna Jähnke (M).

– Alternativet att höja skatten mitt i en lågkonjunktur skulle dämpa ekonomin ytterligare, minska skatteintäkterna och förvärra de offentliga finanserna, säger regionrådet Anna Mannfalk (M). Vad som behövs är även riktade bidrag till regionerna.

– Vi ser också att landets 21 regioner inte kompenseras på det sätt som är motiverat när regeringen har låtit nyckeln för statsbidragens fördelning ligga kvar på 70 procent till kommunerna och 30 procent till regionerna, säger regionrådet Carina Zachau (M). De stora kostnaderna för att bekämpa smittspridningen ligger i hälso- och sjukvården och i kollektivtrafiken – därför måste fördelningsnyckeln ändras.

Fler kommentarer och mer information

regionstyrelsens ordförande

Anna Jähnke (M)
regionråd och ordförande för regionala utvecklingsnämnden

Anna Mannfalk (M)
regionråd och 1:e vice ordförande i hälso- och sjukvårdsnämnden

Carina Zachau (M)
regionråd och ordförande för kollektivtrafiknämnden

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se