Region Skåne krokar arm med sex andra regioner emot avvecklingen av Bromma flygplats

Måndagen den 10/5 tillskriver sju regioner infrastrukturminister Tomas Eneroth angående besked att regeringen ämnar avveckla Bromma flygplats. Avvecklingen är inte en lokal fråga utan i allra högsta grad en nationell fråga när möjligheten för olika delar av landet att transportera sig till huvudstaden hotas. Brevet undertecknas av såväl moderater som socialdemokrater och en centerpartist.

Anna Jähnke (M) ordförande i regionala utvecklingsnämnden skriver under för Region Skåne.

- Att annonsera en avveckling av Bromma flygplats utan att först bygga ut kapaciteten på Arlanda är en katastrof för resterande av landet. Bromma är den flygplats som flest skåningar flyger till när de ska besöka huvudstaden, detta visar ännu en gång hur ihålig regeringens retorik om att hela landet ska leva är, säger hon.

Brevet i sin helhet:

Tillgängligheten till tillväxtmotorn Stockholm – en nationell angelägenhet

Undertecknande regioner ser med stor oro på beskedet som regeringen nyligen gav att man har för avsikt att lägga ner Bromma flygplats.

Den nationella strategin för hållbar regional utveckling i hela landet 2021 -2030 utgör inriktningen för den regionala utvecklingspolitiken. I den betonar regeringen bland utpekade strategiska områden, likvärdiga möjligheter till boende, arbete och välfärd i hela landet. Dessutom lyfts tillgänglighet i hela landet genom digital kommunikation och transportsystem. Strategin slår fast att den regionala utvecklingspolitiken ska bidra till förbättrade möjligheter att bo och verka i hela landet. Undertecknande regioner, betonar att regeringens besked om att lägga ned Bromma flygplats, utan säkerställande av tillgängligheten till Arlanda, går tvärt emot den av regeringen antagna strategin. Tillgängligheten till Stockholm är inte en fråga för Stockholms stad, det är en nationell angelägenhet.

Stockholm är Sveriges tillväxtmotor och därför behövs goda förbindelser till huvudstaden. Vid en nedläggning av Bromma flygplats krävs att inrikesflyget ges lika goda förutsättningar att bedriva flygtrafik på Arlanda som det idag finns på Bromma. För små regionala flygbolag är detta ingen självklarhet. Det riskerar att bli svårare att få de slottider som önskas för verksamheten och därmed att uppnå lönsamhet, med den möjliga följden att flygbolagen väljer att inte trafikera sträckan. I Swedavias rapport som lämnades till regeringen i höstas framgår att flygtillgängligheten för vissa orter riskerar att försämras, att konkurrens och utbud riskerar att minska och att högre flygpriser kan bli resultatet. Konsekvensen av detta är att tillväxten hämmas i de delar av Sverige där man är beroende av Bromma.

Vi som regionala företrädare är mycket oroade över de negativa konsekvenser som en nedläggning av Bromma flygplats skulle medföra med avseende på en försämrad tillgänglighet till Stockholm, Vi ser att detta skulle försämra förutsättningarna för en framtida utveckling i våra regioner och i förlängningen för Sveriges globala konkurrenskraft. En försämrad tillgänglighet kommer att påverka näringslivets utveckling negativt. En´utbyggnad av Arlanda bör säkerställas för att möta regionernas behov innan ett beslut om nedläggning av Bromma fattas.

Brevet undertecknas av:

För ytterligare information:

Anna Jähnke (M)

regionråd och ordförande för regionala utvecklingsnämnden Region Skåne

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se