Skåne behöver tillväxt!

Skåne behöver tillväxt!

Bild: Region Skåne/Leif Johansson

Femklöverns två mandatperioder i Region Skåne var en bra tid för området regional tillväxt och utveckning. Det kan konstateras när verksamhetsberättelsen för 2014 nu är klar.

– Region Skåne drev frågorna framåt på ett stort antal områden. Vi klarade väl av att ta det ansvar vi fått, även om man förstås alltid har en önskelista som går längre, säger Pontus Lindberg (M), ordförande i Region Skånes Regionala tillväxtnämnd fram till årsskiftet och nu regionråd i opposition. Både den egna verksamheten och företrädarrollen mot Regering och Riksdag, andra regioner och inom EU har fungerat. Och inom den satta budgeten.

Regionala tillväxtnämndens fem mål om nöjda medborgare, effektiv verksamhet, att vara en drivande utvecklingsaktör, kompetenta medarbetare och en långsiktigt stark ekonomi har fungerat bra som en struktur för arbetet.

– Tillväxt- och utvecklingsfrågorna är inte mindre viktiga i den ekonomiska verklighet vi befinner oss i och den tilltagande globala konkurrensen, säger Pontus Lindberg (M), som sedan årsskiftet leder alliansens opposition inom området. Vi får hoppas att det inte var minskade ambitioner när den nya rödgröna ledningen tog bort ordet tillväxt ur nämndnamnet. Tillväxt behövs bara av det faktum att skåningarna blir fler – ska vi få det bättre behöver tillväxten öka ytterligare.

Arbetet med att till exempel ta bort hinder för integrationen i Öresundsregionen är avgörande för om regionen ska vara ett bra ställe att bo och leva på, med goda bostäder, intressanta arbeten och bra tillgång på välfärd och fritidsaktiviteter. Kort sagt grunden för det goda livet i Skåne.

Det öppna Skåne 2030 har vi kallat vår vision för detta arbete, säger Pontus Lindberg (M). Den bygger på stor samsyn, och har tagits fram genom omfattande dialog runt om i Skåne med alla 33 kommuner. Och verkar fungera. Verksamhetsberättelsen för 2014 visar att vi rör oss framåt mot målet.

regionråd och 2:e vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden

Moderaterna i Region Skåne bildar med övriga allianspartier från valet 2014 oppositionen i Region Skåne efter att under två senaste mandatperioderna haft förtroendet av skåningarna att styra.

Region Skånes ansvarsområden är hälso- och sjukvård, kollektivtrafik, regional utveckling, kultur och medborgardialog!

Läs mer på alliansen webbsida:

www.oppositionskane.se