Annsofie Thuresson, Carl Johan Sonesson och Anna Mannfalk hade framgångar med sjukvårdspolitiken på den moderata partistämman.

Skånska framgångar på Moderaternas partistämma

När Moderaternas partistämma i Västerås diskuterade sjukvårdsfrågorna hade företrädarna från Skåne stora framgångar med sina frågor. Diskussionen gäller sjukvårdens organisation, ökad valfrihet och en vilja att diskutera svåra frågor. De skånska moderaterna i sjukvårdsdebatten var Carl Johan Sonesson, Anna Mannfalk och Annsofie Thuresson.

– Jag är mycket glad att partistämman valde att bifalla mitt och Skånemoderaternas utskottsyrkande om att införa skattefrihet för privata sjukvårdsförsäkringar som arbetsgivare kan teckna åt sin personal, säger Carl Johan Sonesson (M).

– Nu ska Moderaterna verka för att den enskilde inte längre ska förmånsbeskattas. Tyvärr ändrade riksdagen reglerna 2018 och det har fått till följd att allt fler arbetsgivare inte längre tecknar privata vårdförsäkringar till sin personal eftersom arbetstagaren just blir förmånsbeskattad. Arbetsgivare som bidrar till att sina sjuka medarbetare snabbare kan återgå till arbete tackas genom att den anställde blir straffskattad, fortsätter Carl Johan Sonesson.

- Dessutom är det bisarrt att en arbetsgivare får bjuda sina anställda på påsklunch, midsommarlunch och julbord utan att den anställde blir förmånsbeskattad men när företaget vill bjuda sina anställda på sjukvård så blir det enskilde straffskattad. Det är Sverige i ett nötskal, avslutar Carl Johan Sonesson.

En annan skånsk vinst handlar om att färdtjänst och sjukresor ska kunna upphandlas enligt lagen om valfrihetssystem (LOV). Medborgaren kan välja vårdcentral men inte vem som kör dit. Idag upphandlas detta oftast endast på pris. Kontrollsystemet är för långsamt för att fånga upp oseriösa aktörer . Om vi kan använda LOV kan resenären själv välja leverantör. Huvudmannen sätter pris och kvalitetsvillkor. Lokala taxibolag kan ackreditera sig och erbjuda trygg service med lokalkännedom.

– Med valfrihetssystem i färdtjänst och sjukresor kommer resenärerna att avgöra vilka leverantörer som får deras uppdrag . Det kommer att höja kvaliteten, säger Anna Mannfalk. Samt öka valfriheten och dessutom stimulera det lokala näringslivet. Även andra än färdtjänstresenärer får därmed tillgång till taxi utanför storstäderna.

Även svåra och och känslomässigt laddade ämnen behandlades under partistämman. Till exempel har frågan om aktiv dödshjälp de senaste åren blivit allt aktuellare och sjukvårdspolitiken måste nå en tydlig linje i frågan utan att hasta fram beslut.

– Jag är glad över att stämman ställde sig bakom att tillsätta en intern arbetsgrupp som ska se över den komplexa frågan om aktiv dödshjälp, och samtidigt ta fram ett beslutsunderlag i frågan. Detta är en fråga om värdighet och den yttersta formen av valfrihet, säger Annsofie Thuresson.

Kontakt via
Senior advisor (M)

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se