Anna Jähnke (M).

Stängt Bromma slag mot Skåne

Regeringens besked att de vill stänga Bromma flygplats i Stockholm är ett hårt slag mot inrikesflyget – inte minst det från Skåne. Miljöpartiet och Socialdemokraterna går inte bara emot tidigare riksdagsbeslut utan direkt mot vad som är det bästa för en hållbar utveckling.

– Bromma brukar vara skåningens flygplats. Fler skåningar flyger på Bromma än någon annan svensk flygplats. Inom bara några år kan inrikesflyget ha elektrifierats och då blir Bromma ännu bättre, säger Anna Jähnke, ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne.

Före Coronapandemin reste 203 000 resenärer mellan Ängelholm och Bromma. Mellan Kristianstad och Bromma reste 40 000 och mellan Malmö och Bromma 465 000.

Sammanlagt 708 00 resor – för att främja utveckling, utbildning, relationer och nytänkande. Och lägger vi till Halmstad, som ju också är en tillgänglig flygplats för många skåningar, så ökar antalet till nästan 820 000 resor. Antalet resor till och från Arlanda var 731 000.

– Även om Teams, Zoom och Facetime gjort mycket för digitala möten finns det nog ingen som inte har ett antal resor på att-göra-listan så snart pandemins våta filt inte längre ligger över tillvaron. Att upprätthålla relationer fungerar hjälpligt på digitala vägar, men för nystart, satsningar och etableringar behövs oftast personliga möten, konstaterar Anna Jähnke.

För ytterligare kommentar kontakta:
Anna Jähnke (M)
regionråd och ordförande för regionala utvecklingsnämnden

Moderaterna i Region Skåne styr Region Skåne tillsammans  med övriga allianspartier sedan valet 2018.

Läs mer på alliansens webbsida: alliansforskane.se