Framgången firades av moderater utanför Öresundshuset i Almedalen.

Succé för motorvägskampanj!

På mindre än en vecka har kampanjsidan för sex filer på de skånska motorvägarna samlat över 1000 skåningar som gillar och instämmer med budskapet. Till detta kommer de som bara följer sidan, och många fler som läser enskilda inlägg.

Sidan är kärnan i en kampanj för bättre infrastruktur och att ta bort flaskhalsar i den skånska trafiken. Flaskhalsarna finns både på väg och järnväg, men fokuserar på sex filer som en tydlig och konkret åtgärd. En utbyggnad skulle också kunna ske ganska snabbt och till en inte alltför hög kostnad.

– Med kampanjen ger vi alla stressade och frustrerade bilister en tydlig röst för att det ska tas rätt prioriteringar i kommande beslut om vilka skånska insfrastruktursatsningar som ska prioriteras. säger oppositionsledaren Carl Johan Sonesson (M). Jag är övertygad om att fler kommer stämma in i kören för fler körfält.

Trafikverket gör under året en studie över hur trafikproblemen på E6 ska kunna hanteras. Tyvärr blir den färdig först efter den nationella planen slagits fast. Det behövs alltså ett politiskt tryck.

– De skånska vägarna har länge hanterats för styvmoderligt, säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition. Bilen har en självklar, och växande, plats i det moderna samhällsbygget.

På sidan intervjuas bland annat Ola Ringdahl, CEO för Nord-Lock. Han berättar att han personligen inte vågar köra på E6 mellan Helsingborg och Malmö i rusningstrafik. Ann Heberlein lyfter fram det etiskt riktiga i att satsa på utbyggda motorvägar.

regionråd i opposition och 2:e vice ordförande i regionstyrelsen
Tel 044-3093233