Tio år extra för att få ett ”tredje sjukhus ” på plats

Tio år extra för att få ett ”tredje sjukhus ” på plats

I dag besöker regionstyrelsens arbetsutskott tillsammans med beredningen för framtidens sjukvård Århus i Danmark för att se närmare på det nybyggda sjukhuset där. Orsaken är dels den sedan tidigare planerade ombyggnationen av sjukhusområdet i Malmö med mer flexibla byggnader, dels den nygamla utredningen om ett nytt storsjukhus mellan Malmö och Lund som presenterades i förra veckan.

– Vi ser definitivt inte ett ”tredje sjukhus” som en hållbar lösning, kommenterar oppositionsledaren Carl Johan Sonesson (M). Detta är varken i patienternas eller i personalens intresse.

Region Skåne har redan tagit beslut om att bygga 65 000 kvadratmeter ny och av personalen mycket efterlängtad sjukvårdsyta på Sus Malmö, som enligt plan ska stå färdig till 2021. Rivningsarbetet har inletts.

– Ska det beslutet rivas upp? Genom att bara en och en halv månad innan detaljbeslut i pågående sjukhusplanering måste tas kasta in redan avfärdade tankar på en stor omorganisation riskerar vi att få tio bortkastade år,säger Pontus Lindberg (M), regionråd i opposition. Och då innebär det att Malmö, Skånes största stad, står utan dygnetruntöppen akutmottagning. Det är inget annat än en fullständig nedmontering av Sus Malmö.

Det som blir kvar på sjukhuset i Malmö kommer att kunna betraktas som ett närsjukhus med cirka 200 vårdplatser.

– Lika oroväckande är att forskningen blir lidande om vård flyttar från universitetsorterna, säger Stefan Lamme (M), ledamot av beredningen för framtidens sjukvård. För att inte tala om den nära kopplingen till näringslivets viktiga innovationsarbete.

oppositionsledare och 2:e vice ordförande i regionstyrelsen

regionråd i opposition och 2:e vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden

Stefan Lamme (M)
ledamot i beredningen för framtidens sjukvård