Vårdcentralerna måste styras av patienternas behov

Under hälso- och sjukvårdsnämnden den 8e december vann flera av Moderaternas förslag gehör, och det på goda grunder. Socialdemokraterna och Miljöpartiet valde att gå fram med nya villkor som kraftigt skulle förändra förutsättningarna för vårdcentralerna i Skåne att bedriva patientnära verksamhet efter lokala förutsättningar. Däribland ett förslag om tvingande sena öppettider på vissa vårdcentraler. Moderaterna vill hellre se förslag om särskilda ersättningar som ger en morot för ökat öppethållande där det behövs.

För Moderaterna är det viktigt att vården anpassas till patienternas behov först och främst. Socialdemokraternas och Miljöpartiets förslag lades fram utan att Region Skånes tjänstemän först fått ett uppdrag att analysera konsekvenser för tillgänglighet dagtid, behov av öppettider tidiga morgnar, konsekvenser för bemanning och läkartillgänglighet för alla skånska vårdcentraler. Dessutom stod det klart att förslaget riskerade kosta betydligt mer än de medel som var avsatta för ändamålet, med konsekvens att de skånska vårdcentralernas möjlighet till kontinuitet för de mest behövande patientgrupperna riskerade att urholkas.

Moderaterna anser att vårdcentralerna måste ha fortsatt möjlighet att anpassa sina öppettider efter lokala förutsättningar och sina patienters behov utan detaljstyrning. Det sker bäst genom höjd grundersättning, vilket också gör att kraven på tillgänglighet och kontinuitet kan stärkas, för patienternas bästa över hela Skåne. Allians för Skånes budget skulle gett vårdcentralerna dubbelt så mycket som Socialdemokraternas och Miljöpartiets budget, vilket skulle möjliggjort bättre bemanning och därmed realistiskt ökat möjligheterna att lokalt anpassa öppettider efter behov. Nu fick Moderaterna tillsammans med Allians för Skåne åtminstone igenom att en större del av Socialdemokraternas och Miljöpartiets budget riktas mot kontinuitet och tillgänglighet för alla skånska patienter.

Presskontakt:

Lynn Thulin