Anna König Jerlmyr

Finansborgarrådet om Swedavias besked att det inte är affärsmässigt motiverat att driva Bromma flygplats vidare: Arlandas utbyggnad än mer angelägen

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr uttalar sig med anledning av Swedavias besked att det inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma flygplats vidare.

- Swedavias besked om att det inte längre är affärsmässigt motiverat att driva Bromma flygplats vidare kräver att regeringen ger tydliga garantier om Arlandas utveckling. Då Swedavia gör denna konsekvensanalys på begäran av Näringsdepartementet förutsätter jag att regeringen förstår att en påbörjad avveckling är irreversibel. Att säkerställa flygtillgängligheten är av avgörande betydelse för tillväxten i Stockholmsregionen och stora delar av övriga Sverige. Tillgängligheten och behovet av direkta flygförbindelser kan avsevärt påverka ett företags vilja att etablera sig eller investera. Beskedet om avvecklingen av Bromma gör att frågan om en kapacitetsökning av Arlanda i högsta grad aktualiseras, finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M)

- Både medborgare och företag är beroende av tydliga besked om regionens utveckling, och ett tungt ansvar vilar nu på regeringen att säkra Stockholms och Sveriges internationella konkurrenskraft. Stockholm och Sverige är helt beroende av goda förbindelser med omvärlden och jag har länge påtalat vikten av en utökad kapacitet för Arlanda. Regeringen måste nu ge Trafikverket ett tydligt uppdrag om att en tredje parallellrullbana och stärkta förbindelser med tåg och väg till Arlanda ska finnas med i nationell plan. Arlanda finns idag inte med som objekt i Trafikverkets uppdrag till nationell plan, men måste omedelbart tillföras då huvudstadsregionens konkurrenskraft står på spel, avslutar finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M)

Pressekreterare: Edward Tovi, 076-122 92 02

Moderaterna i Stockholm - pressjournummer 08-508 29 222 / +46 8 508 29 222