Cederschiöld (m), Överskott tillbaka till företagen

Europaparlamentariker
Charlotte Cederschiöld

- I dag har den europeiska motsvarigheten till Patent- och Registreringsverket ett överskott på mer än 300 miljoner euro. Detta överskott härstammar från avgifter som har kommit från registreringsavgifter från företagare som vill skydda sina idéer. Det är hos de företagarna överskottet hör hemma. Det säger den moderata europaparlamentarikern Charlotte Cederschiöld.

Charlie McCreevy EU-kommissionären för den inre marknaden, kommer innan årets slut att presentera ett nytt förslag på området.

- Bland annat kommer detta program att innebära en sänkning av kostnaderna för registrering med cirka 40 procent, vilket kommer att synas rejält i plånböckerna för de svenska småföretagare som vill ge sig ut på den europeiska marknaden. Dessutom kommer företagarna att ges större möjligheter att hantera ansökningar på Internet, vilket i sin tur kommer att minska byråkratin.

- Jag ser det som en självklarhet att företag skall kunna skydda sina varumärken på den inre marknaden. Men de skall inte vara en kassako för politiker. Överskott skall inte omfördelas i EU-maskineriet utan bör istället återföras till marknaden. Det är myndigheterna som är till för att tjäna företagen, och inte tvärtom. Det är naturligtvis ännu viktigare i dessa kristider att företagen själva får använda pengarna för att investera och på så sätt skapa arbetstillfällen och ekonomisk tillväxt.

För mer information kontakta:
Christine Timmersjö