Det handlar om ett barn och en vuxen som sviker

Riksdagsledamot Ordförande för Moderatkvinnorna Magdalena Andersson 070-645 90 90 - Det allra största sveket mot barn är vuxna som ser, men inte gör. Socialtjänstens möjligheter att polisanmäla misstanke om övergrepp mot barn ska inte bara vara en möjlighet, utan en skyldighet. Detta sade Magdalena Andersson, ordförande för Moderatkvinnorna i direktsändningen av Rädda Barnens insamlingsprogram ”Det handlar om ett barn” som sändes i TV 4 igår kväll. Nästa vecka kommer riksdagen att besluta i denna fråga. Moderaterna och övriga allianspartier vill se en lagreglerad skyldighet för socialtjänsten att agera, något som socialdemokraterna och stödpartierna har avvisat . - En röst på moderaterna och de övriga allianspartiernas förslag är därför en röst för barnen. Barn är inte små vuxna. Barn är barn. Alla barn har rätt att ha vuxna som tar dem på allvar och gör det som vuxna ska göra - nämligen ta ansvar. Moderaterna gör det. Nu återstår att se vad socialdemokraterna och stödpartierna väljer att rösta på. __________________ Mårten Wennberg Pressekreterare, Moderata samlingspartiet Press Secretary, The Moderate Party Moderaternas riksdagskansli 100 12 Stockholm + 46-8-786 45 15 + 46-73-682 81 11