KU-anmälan: Vattenfall är inte Östros egna kampanjbolag

Riksdagsledamot Per Bill 0705-30 42 49 - De statliga bolag i Sverige som verkar på avreglerade marknader måste kunna göra det på samma villkor som privata bolag. Näringsministern använder nu flera av bolagen för regeringens egna syften. Socialdemokraternas valkampanj är något som får skötas från Sveavägen 68, inte via statens bolag. Vattenfall har redan en styrelse och en VD som kan sköta sina jobb alldeles utmärkt. Det säger den moderata riksdagsledamoten Per Bill, vice ordförande i riksdagens näringsutskott. - När Vattenfall var tvungna att ändra tid för presskonferensen för att Thomas Östros skulle kunna vara med och ta åt sig äran för Vattenfalls satsning på vindkraft är det inte bara Vattenfalls ledning som borde vara oroliga. Svenska folket har rätt att veta att deras bolag inte används i partipolitiska syften. - Näringsministern har den senaste tiden kommenderat Vattenfall att erbjuda lägst priser på marknaden och att leda utvecklingen av förnyelsebara energikällor. Inte bara snedvrider det konkurrensen att ett statligt bolag, som dessutom är störst på marknaden, pressas av Thomas Östros att erbjuda lägre priser än alla andra. Att Thomas Östros dessutom hanterar Vattenfall som om det vore hans egna, privata kampanjverkstad är upprörande och gör att förtroende för statens ägarpolitik urholkas. - Jag anmäler nu näringsministern till konstitutionsutskottet så att de kan granska näringsministerns agerande. __________________ Oscar Hållén Pressekreterare, Moderata samlingspartiet Press Secretary, The Moderate Party Moderaternas riksdagskansli 100 12 Stockholm +46-8-786 45 14 +46-73-682 80 08