Lätta bördan för anhöriga

Riksdagsledamot Cristina Husmark Pehrsson 070-343 96 45 - 1992 var det 28 procent av vuxna svenskar som gav någon form av stöd till anhöriga. 2005 hade den siffran ökat till 52 procent. Statistiken är en spegelbild av den nedrustning av äldreomsorgen som har pågått under 12 år med socialdemokratiskt styre. Det säger Cristina Husmark Pehrsson, socialpolitisk talesman för moderaterna, med anledning av Socialstyrelsens rapport "Omsorg människor emellan". - Det är naturligtvis positivt att så många hjälper sina anhöriga att klara sitt vardagsliv. Nu lovar regeringen att skjuta till en miljard om året till äldreomsorgen. Men det är otillräckligt och räcker inte ens för att kompensera omsorgen för löneökningar och inflation. Moderaterna vill öka resurserna till vård och omsorg med 10 miljarder mer än regeringen under den kommande treårsperioden. - Resurserna till vård och omsorg måste stärkas. Vi vill införa ett trygghetsavdrag som ger anhöriga mer tid att umgås med sina nära och kära. Man ska kunna dra av kostnader som barn har haft för att hjälpa sina föräldrar med att reparera huset eller klippa gräset. Medan regeringen satsar på höjda bidrag för höginkomsttagare vill moderaterna minska bidragsberoendet, ge mer resurser till vård och omsorg och samtidigt sänka skatten för låg- och medelinkomsttagare. __________________ Roberta Alenius Pressekreterare, Moderata samlingspartiet Press Secretary, The Moderate Party Moderaternas riksdagskansli 100 12 Stockholm +46-8-786 57 88 +46-73-682 81 13