Pressinbjudan: Vården som attraktiv arbetsgivare

Som ett led i moderaternas politiska utvecklingsarbete kring den svenska sjukvården arrangeras fredagen den 9 maj en hearing om hur vården blir en attraktivare arbetsgivare. Syftet är att få en bred bild av vad som gör en arbetsgivare attraktiv och hur detta kan tillämpas på vården. Bland åhörarna kommer bland annat att lärare och elever från omvårdnadsprogrammet på S:t Görans gymnasium att finnas. Tid: Fredagen 9 maj kl 13.00-16.00 Plats: S:t Görans gymnasium, S:t Göransgatan 95 i Stockholm. Sal 314. Program: 13.00-13.15 Inledning Mats Eriksson, landstingsråd i Landstinget Halland och ordförande i delarbetsgruppen för sjukvården som attraktiv arbetsgivare. 13.15-13.45 Varför är Sachsska Barnsjukhuset en attraktiv arbetsplats? Jessica Schiött och Marina Adler, vårdenhetschefer på Neonatalenheten på Sachsska Barnsjukhuset. 13.45-14.05 Hur ska vi se till att svensk sjukvård blir en plats där de anställda trivs och utvecklas? Vad är viktigast för att medarbetarna ska trivas på jobbet? Ingrid Tollgerdt Andersson, filosofie doktor i ekonomisk psykologi/ledarskap. 14.05-14.25 Vad kan göras för att få fler unga att vilja arbeta inom sjukvården? Erik Herngren, VD Kairos Future AB. 14.25-14.45 Löner och förmåner, kompetensutveckling och utbildning och hur möter vi problem med utbrändhet och sjukskrivningar? Maria Englund, personaldirektör i koncernledningen, Stockholms läns landsting. 14.45-15.05 Paus 15.05-16.00 Diskussion och frågor. Med ovanstående talare och Malin Tornerud, legitimerad sjuksköterska på Sachsska Barnsjukhusets avdelning 71. Välkommen! Presskontakt för hearingen: Jonas Falk, politisk sekreterare 070-7664050