Nihad Ibra & Sime Naumovski, Multimontörer, Modexa Bad.

Arbetslaget skapar glädje

Modexa Bad erbjuder ett socialt hållbart arbetssätt som är unikt inom branschen. Inom Modexaakademin ges arbetslösa, som ofta står långt ifrån arbetsmarknaden, en chans till specialutbildning och att gå från aspirant till multimontör med fast anställning.

En grupp som rekryterades 2019 har redan färdigutbildats via akademin och jobbar nu i Karlskoga där Modexa Bad genomför ett av sina uppdrag med renovering i 154 bostadsrättslägenheter.

- I och med att de fick en gedigen grundutbildning så gick det ganska fort fram till att de var färdigutbildade multimontörer. Det har varit hur bra som helst! säger Johan Vidner, multimontör på Modexa Bad.

Ett resultat av akademin har också blivit arbetslag som breddas av mångfald, bara Johans arbetslag utgörs av medarbetare från fem nationaliteter. En av de nyutbildade multimontörerna är Nihad Ibra.

– Det är kul att jobba här och lära sig nya saker. När jag började visste jag inget om det här jobbet och jag är nöjd att ha lärt mig hur man renoverar ett badrum, säger Nihad.

I Karlskoga jobbar två arbetslag om tre personer, parallellt i samma hus men i olika trappuppgångar.   – Vi gör allt från att riva och demontera till att sätta upp all inredning. Det är frihet under ansvar som gäller och respektive montör säkerställer att de badrum man själv arbetar i ska bli klara i tid. Såklart hjälps vi alltid åt inom laget, säger Johan.

Arbetslagen delar också på ansvar så som att städa undan och göra rent maskiner.  – Här bryr vi oss om varandra och framförallt hjälper vi varandra hela tiden. Arbetslaget blir nästan som en familj och övriga som en stor släkt, säger Johan och berättar vidare; – Det härligaste är att vi har så mycket kontakt med de boende och vi vill att deras upplevelser ska vara så bra som möjligt. En småbarnsmamma berättade t.ex. att det fungerat förvånansvärt bra. Hon trodde det skulle bli jättejobbigt att behöva använda sitt tillfälliga badrum i duschvagnen, men tyckte det hade gått hur smidigt som helst.

Vad gör Modexa till en attraktiv arbetsplats? – Jag tycker att man alltid blir sedd här och det är viktigt. På Modexa är man mån om din utveckling och vill att du, på ett genuint sätt, ska växa. Modexa tar också hand om oss genom att, både se till vårat bästa vad gäller material och verktyg, men också på hur vi mår, berättar Johan. I höst ska Johan gå en ledarskapsutbildning och ser därefter vidare utvecklingsmöjligheter inom Modexa. – Jag ser fram emot att växa med bolaget men jag har ingen brådska just nu. Nu har jag hittat den perfekta balansen mellan jobb, familj och fritid så jag känner mig bara extremt lycklig. Som jag ser det är Modexa mitt ”för alltid jobb”,  avslutar Johan Vidner, multimontör på Modexa Bad

Stefan Hammarbäck, Entreprenadchef, 0730 - 77 72 00, stefan.hammarbäck@modexa.se

Här kan du läsa hela Modexas Års- &Hållbarhetsredovisning.