Henrik Stridh, KAM, Beslag Design.

Beslag valda med stor omsorg – för hållbarhet och valmöjlighet

På Modexa prioriterar vi hållbarhet i allt från vår egen kökstillverkning till våra val av leverantörer. Ett utmärkt exempel är vårt samarbete med Beslag Design som nyligen blev utsedda till Årets företag 2019 i Båstad kommun. Samarbetet  låter oss erbjuda knoppar och handtag som alla är rekommenderade av Byggvarubedömningen. Hållbarhetsbedömda beslag som dessutom ger våra kunder, bostadsbolagen, en stor möjlighet att låta hyresgästerna sätta sin personliga stil vid våra köksförnyelser.

– Det är detaljerna som gör helheten. Ett handtag eller knopp kan ändra hela känslan av ett kök, säger Henrik Stridh, KAM på Beslag Design.

Beslag Design är ett familjeägt företag grundat 1972 och som under många år tillbaka i tiden har samarbetet med Modexa och idag är deras huvudleverantör av knoppar och handtag.

– Det är viktigt för Modexa att ha en strategisk partner där vi kan arbeta långsiktigt och utvecklas ihop. Beslag Design har en hög servicegrad, de är väldigt lyhörda och är långt fram när gäller produktutveckling, säger Jonas Strand, strategisk inköpare på Modexa.

– Vi har ett jättebra samarbete, Modexa är en otroligt stark kund och en viktig spelare på marknaden. De är seriösa i sitt miljöarbete och i hur de lägger upp sin verksamhet. Det går väldigt bra i linje med vårt eget miljötänk, säger Henrik.

Miljömärkta produkter

Beslag Design strävar bland annat efter minskad energi- och materialåtgång vid sin nya anläggning i Båstad och miljömärkta produkter.

– Vi har jobbat mycket med miljö- och hållbarhetsfrågor de senaste fem-sex åren och tagit hjälp av företaget EcoTech, som hjälpt oss att bygga upp en miljöpolicy. Vårt miljöarbete kan ses i hur vi satsar på utbildning för ökad kompetens i miljöfrågor, hur vi tar hand om restavfall till hur vi värmer upp vår nya anläggning till att vi går över mer till miljösmarta bilar, berättar Henrik.

Alla cirka 50 handtag och knoppar som Beslag Design levererar till Modexa är rekommenderade av Byggvarubedömningen, en icke vinstdrivande ekonomisk förening som ger hållbarhetsbedömningar bland annat utifrån vad produkterna innehåller och hur de tillverkas.

– Byggvarubedömningen är viktigt för Modexa eftersom det är ett sätt för oss att hålla koll på vad våra produkter innehåller. På så sätt kan vi ta ansvar för det vi bygger in i bostäderna och sedan lämnar vidare till kommande generationer, säger Jonas.

Stora valmöjligheter

Förutom att kunna erbjuda hållbarhetsbedömda beslag kan vi presentera ett bra sortiment som låter hyresgästen vara med och påverka vid våra köksrenoveringar. Något som går helt i linje med det lagförslag som regeringen antog 2019 utifrån propositionen ”Fler tillval för hyresgäster”.

Beslutet innebär att hyresgäster ska få en större valfrihet i frågan om utformning av den egna bostaden.

- Jag tror det betyder jättemycket för hyresgäster att få vara med och påverka sin bostadssituation, att man kan få in sin egen personlighet i bostaden fastän man inte äger lägenhet, säger Henrik.

– Beslag Design är en viktig spelare för oss genom att de har koll på hela marknaden och är duktiga på produktutveckling vilket gör att vi kan erbjuda ett attraktivt sortiment som tilltalar både bostadsbolag och hyresgäst, säger Jonas.

Framtida samarbete

Beslag Design har ett sortiment på cirka 1000 olika modeller på handtag och knoppar för hemmets alla rum och fokuserar på produktutveckling och trender.

- Vi har ett grymt sortiment och försöker hela tiden att gå i bräschen, säger Henrik. De handtag vi levererar till Modexa är från vårt standardsortiment. Vi har en pågående dialog om att uppdatera sortimentet och ser en stor möjlighet att utveckla vårt samarbete.

Vad är ditt tips att tänka på vid val av handtag?

- Jag tycker inte man ska vara rädd för att sticka ut lite men samtidigt är det givetvis inte alla som vill det. Du ska utgå från hur du själv är som person för att visa din personlighet och även tänka på helheten i köket.

Vad är trendigt just nu?

– Mässing är fortfarande jätte-inne men det är mer matt mässing. Vi har också sett en stark trend i svarta detaljer senaste åren och naturmaterial som trä och läder. Det senaste har det varit mycket med färger, till exempel att man sätter ett svart handtag på vit lucka.

Beslag Design är ett familjeföretag grundat 1972 som idag omsätter cirka 115 Mkr och har 32 anställda. Företaget har leverantörer i Europa och Asien och säljer mot Norden, Baltikum och Norra Europa. Företaget har även ett dotterbolag i Norge, Beslag Design AS. Förutom Byggvarubedömningen jobbar Beslag Design även med miljömärkning av Sunda Hus.

Byggvarubedömningen är en icke vinstdrivande ekonomisk förening som bedömer och tillhandahåller information om hållbarhetsbedömda varor. Visionen är att främja utvecklingen mot en giftfri och god bebyggd miljö. Läs mer på byggvarubedomningen.se

Jonas Strand, Strategisk inköpare, Modexa

Tel. 033-23 22 20, jonas.strand@modexa.se