Fem områden som kommer påverka vår omvärld framöver

Fem områden som kommer påverka vår omvärld framöver

Vårt arbete på Modexa står hela tiden i förhållande till vår omvärld. I denna tid klättrar hållbarhetsfrågorna högt på dagordningen, vilket vi välkomnar, men det ställer också krav på oss och alla i bostadsbranschen. Vi har identifierat fem områden som vi vet kommer påverka vår omvärld framöver – områden som vi förhåller oss till redan idag för en grönare morgondag.

• Utanförskapsområden i fokus - Det finns ett starkt politiskt fokus på vad som händer i utsatta bostadsområden just nu. Till exempel satsar Göteborg 11 miljarder på sina utanförskapsområden fram till 2025. Alla som arbetar i, eller har fastighetsbestånd i utanförskapsområden har utmaningar att ta tag i.
  • Galopperande digitalisering - Den snabba digitala omställningen är ett välkänt faktum och påverkar allt från företagens affärsmodeller till konsumentens vardag. Under pandemin har vi blivit än mer digitala i vårt sätt att arbeta och umgås, och våra förväntningar på smidig digital tillgänglighet har ökat ytterligare.
  • Klimat och miljö ännu högre upp på dagordningen - Extremvärme, bränder och naturkatastrofer. Ny IPCC-rapport höjer varningsnivån för framtiden. Med EU:s Green Deal i botten och nya krav på att mäta CO2-avtrycket berörs alla verksamheter. Bostadsbranschen hamnar i fokus när siffror visar att byggandet står för en femtedel av landets totala CO2-utsläpp. Klimatavtryck från transporter är en del av det.
  • Stark trend mot att bevara och återanvända - I avfallstrappan är ”Återanvända” det näst bästa steget efter att avfallsminimera. Under året har vi haft stor debatt om matsvinnet. HM har investerat tungt i sellpy.se som säljer begagnade kläder på nätet etc. Det finns nu en bredare förståelse för att det inte är hållbart att ständigt nyproducera varor. Att vårda och underhålla det vi har är en bättre väg.
  • Brist på både arbetskraft och byggmaterial att vänta?Byggmarknadskommissionens rapport ”Stoppa fusket!” visade att åtta av tio utländska byggföretag misstänks bryta mot lagar och avtal. Ett omfattande juridiskt efterspel kommer. Om leverantörer med olagliga arbetsvillkor rensas ut, och kontroller på arbetsplatser ökar, kan det leda till arbetskraftsbrist och förseningar. Samtidigt finns orosmoln vid horisonten när det gäller tillgång till byggmaterial.

Torgny Hellberg, CEO, Modexa Tel. 033-23 22 01, torgny.hellberg@modexa.se