Per-Inge Smedberg, Drazen Andrijevic, Musa Özel och Pierre Käll leder arbetet med att effektivisera Modexas produktionsanläggning i Västerås.

Modexa investerar för att effektivisera produktionen

Kundanpassade lådfronter och köksluckor är en central del av Modexas leverans när det gäller köksrenovering. Varje kök är måttbeställt och kraven på precision och hållbarhet höga. Idag tillverkas ca 10 000 kök om året på produktions- och logistikanläggningen i Västerås. Men industriell effektivitet är Modexas ledstjärna, och då är det ständig utveckling som gäller.

För att genomföra effektiviseringar i produktionen har Modexa anställt ett antal nyckelpersoner med lång erfarenhet av liknande uppgifter. En av dem är produktionschef Musa Özel.
– Vi gör en långsiktig investering för att tillverkningen ska blir ännu mer effektiv och öka kvaliteten. I det första steget följer vi en 36-månadersplan där vi utvecklar logistikflöden, maskinpark och medarbetarnas kompetens, säger Musa Özel.

Framgång kräver engagerade medarbetare

På anläggningen i Västerås jobbar 50 medarbetare. Vi har gjort en organisationsförändring för att möta den nya utmaningen. Förutom nya roller i ledningen har också nya arbetslag skapats med ansvariga teamledare.
– Vi jobbar mycket med att engagera personalen i utvecklingen. Vi har dagliga genomgångar där vi jämför utfall mot plan. Det är jätteviktigt att det kommer förslag och idéer från medarbetarna i produktionen. Det är trots allt de som kan sina arbetsmoment bäst,
säger Musa Özel.

Moderniserad maskinpark ökar resursutnyttjandet
Givetvis ska även den fysiska miljön och maskinparken moderniseras. Tidigare var anläggningen en enda stor yta. Nu har vi avdelat verksamheten och skiljer materialbearbetning från lackering, och den gamla lackboxen kommer att bytas mot en ny.
– Uppdelningen minskar risken att partiklar i luften inverkar på lackeringen. På så vis minskar vi risken för omkörning av produkter. Den nya lackboxen har en teknik som minskar mängden färg och lösningsmedel med 20–30 procent med bibehållen kvalitet, säger Drazen Andrijevic, som är produktionstekniker.
– Vi har också installerat temperatur- och luftfuktningsövervakning för att säkerställa kvaliteten på våra mdf-skivor. I färgrummet har vi nu en klimatanläggning som ser till att färgen har rätt viskositet oavsett årstid. Ju mer kontroll vi har, desto bättre blir vi på att förebygga driftstörningar i produktionen, säger Per-Inge Smedberg, som är drifts- och underhållsansvarig.

En förbättrad arbetsmiljö för våra medarbetare
Arbetsmiljö och ergonomi är en viktig del av effektiviseringen. Ett bra flöde i produktionen kan bara uppnås om medarbetarna mår bra över tid.
– Vi tittar på flera olika saker. Det handlar bland annat om att minska tunga lyft. Vi har komponenter som är över två meter långa och väger 20 kg. Då är det viktigt att man använder de hjälpmedel som finns. Ett annat område är att försöka undvika monotona arbetsrörelser i alla moment. Konsten är att hitta ett jämnt arbetsflöde, säger Drazen Andrijevic.