Kristofer Gabrielsson, Operations Manager Produktion och Logistik Modexa.

Modexa satsar på ny fabrik i gammal industribygd

Trots pandemi och osäkra tider storsatsar Modexa på ytterligare en produktions-anläggning i halländska Kungsäter. Målsättningen är att öka kapaciteten, minska sårbarheten och förbättra logistiken. Givetvis finns hållbarheten med hela vägen. Modexa har sedan tidigare en produktionsanläggning i Västerås och en logistikhub i Katrineholm. Under 2020 förvärvades en industrifastighet på hela 12 000 kvm som nu håller på att rustas upp. Kristofer Gabrielsson har övergripande produktions- och logistikansvar på Modexa. Varför investerar ni i utökad produktion nu? – Vi ser ju ett stort behov av stegvis renovering på marknaden och vi kör redan nu tvåskift i Västeråsanläggningen. Förr eller senare når vi produktionstaket och då måste vi vara redo. Det tar en viss tid att få i gång en anläggning som klarar våra snäva ledtider, säger Kristofer Gabrielsson.

Kungsäter en plats med goda förutsättningar
Ett alternativ var förstås att bygga ut fabriken i Västerås, men efter moget övervägande valde Modexa att satsa på en anläggning i halländska Kungsäter. – Vi har ett väldigt genomtänkt system för effektiva transporter, och strävar ständigt efter att minska antalet körda mil. Genom att etablera oss i Kungsäter får vi smidig logistik även i Västsverige och söderut. Dessutom får vi ett system som är mindre sårbart med två separata produktionsanläggningar, säger Kristofer Gabrielsson.

Återvunnen fabrik återuppstår
I Kungsäter hittade man också en industrifastighet med helt rätt förutsättningar för Modexas behov, både nu och i framtiden.
– Det har tillverkats dörrar här förut, och det är mycket som vi har nytta av, dels i hur ytorna är disponerade, men också när det gäller installationer som filter eller tryckluft. Faktum är att hela bygden här är uppbyggd kring träbearbetande industri, så det finns också mycket kompetens lokalt och det kommer att vara en fördel när vi börjar rekrytera, säger Kristofer Gabrielsson.

Lång livslängd ställer höga miljökrav
Just nu pågår en tillståndsprocess och Modexa har täta kontakter med länsstyrelsen och kommunen för att kunna ta verksamheten i drift till våren 2022. – Produkter som ska ha lång livslängd i en köksmiljö ställer höga krav på färgsystemet, som exempelvis en lösningsmedelsbas, vilket i sin tur ställer höga krav på tillhörande reningsanläggning. Det gör tillstånds- processen lite mer omfattande, och det är viktigt att allt görs rätt och riktigt. Vår ambition är att hitta ett system som ger mindre utsläpp än om vi hade jobbat med vattenbaserad färg, säger Kristofer Gabrielsson.

Plats för både bad och akademi på sikt
Den nya fabriksanläggningen är på 12 000 kvm med lokaler för tillverkning, kontor, konferens och utbildning. – Vi börjar med tillverkning av måttanpassade köksinteriörer, men på sikt kommer även Modexa Bad och utbildningssatsningen Modexaakademin att få plats i Kungsäter, säger Kristofer Gabrielsson.

Kristofer Gabrielsson, Operations Manager Produktion och Logistik Modexa, Tel 0701-60 51 12 kristofer.gabrielsson@modexa.se