Marie Noaksson, Marknadskoordinator Anders Blomén, Fastighetsingenjör Möndalsbostäder

Sunda affärer gör alla till vinnare

Varje Modexakök är unikt, det gör att alla kan få valmöjligheten att påverka sitt boende. För Mölndalsbostäder har Modexas köksförnyelser inneburit nöjda hyresgäster och ett samarbete som skapat möjligheten att utvecklas tillsammans.

– Modexa är proffsiga på helheten och hänger med i utvecklingen. De kommer med nya idéer och vill hjälpa oss framåt, säger Marie Noaksson, marknadskoordinator på Mölndalsbostäder.

Bostadsbolaget erbjuder sina kunder, dvs hyresgästerna,”Plusval” där de själva får välja att förnya sitt kök med bland annat nya luckor, handtag och bänkskiva.

– Att kunna påverka sitt boende betyder jättemycket, säger Marie. Jag kan känna att hyresgästerna blir stolta över att de får vara med och göra sina egna val. De får stora möjligheter att skapa sin egen stil, välja det de tycker om och göra köket finare, vilket också bidrar till att de mår bra i sin lägenhet.

En grund till att köksförnyelserna kan erbjudas till en så prisvärd nivå, är Modexas kärnvärde - att bevara det som är bra.

– Modexa har en gedigen erfarenhet, de kan se kvaliteter och värde i det som finns i många gamla fastigheter och att allt inte behöver bytas ut, säger Anders Blomén, fastighetsingenjör på Mölndalsbostäder.

Hållbarhet och varsam renovering är också en viktig fråga för bostadsbolaget.

– Att göra en köksförnyelse, dvs byta luckor, lådor och bänkskiva, istället för att riva ut hela köket stör mindre och blir billigare för hyresgästen samt bättre för miljön. Det är en vinst för våra hyresgäster, för oss och för miljön, säger Marie.

Modexa prefabricerar alla kök i sin fabrik i Västerås och monteringen har planerats för att bli så effektiv som möjligt på plats i lägenheten.

– De har en väl inarbetad arbetsprocess. Minimering av tiden gör att det blir mindre spring i lägenheten och jag tror att alla blir vinnare på det – hyresgästerna, vi och även Modexa, säger Anders.

Ihop med Modexa tittar Mölndalsbostäder nu på möjligheten att effektivisera processen från beställning till färdigt kök genom att erbjuda fasta priser för olika kökskoncept, istället för att pris beräknas utifrån varje kök.

– Jag tror att det skulle underlätta ännu mer för våra hyresgäster, och här har Modexa pushat oss och vi har fått ovärderlig hjälp, säger Anders.

Förutom att ständigt utveckla Plusvalen, jobbar Mölndalsbostäder med målsättningen att skapa en digital Bobutik. I denna kan hyresgästerna inte bara välja kök utan även direkt se vad det kommer att kosta.

Vad är vinsten för Mölndalsbostäder att jobba med Modexa?

– Nöjda hyresgäster och att de hjälper oss framåt med utvecklingen av våra Plusval. Vi har ett väldigt fint samarbete som jag tror är ömsesidigt, säger Anders och Marie.

Vil du diskutera hur du kan starta en samarbete med Modexa? Ta kontakt med: Mikael Larsson, Försäljningschef Modexa Kök, 0737-45 29 89, mikael.larsson@modexa.se

Vill du läsa Modexas Års - Hållbarhetsredovisning så hittar du den här.