Ännu fler Köksförnyelser på väg - Modexa tecknar nytt rikstäckande HBV-avtal

Ännu fler Köksförnyelser på väg - Modexa tecknar nytt rikstäckande HBV-avtal

Avtalet är rikstäckande och gäller Köks- och förvaringslösningar med leverans och installation av lägenhetsanpassad renovering till våra kunder hos Allmännyttan (f.d. SABO, ca 300 bostadsbolag). Avtalet omsätter ca 200 Mkr årligen och startar den 1 april 2021. Med den utveckling vi haft de senaste åren innebär avtalet att varje år kommer 10 000 hem med kvarboende hyresgäster få det finare och mer funktionellt. Modexa fortsätter alltså att vara rangordnad nr 1 för det största avtalsområdet Lackerat och är numer även nr 1 på Folierat. Avtalet omfattar både enskilda lägenheters tillval och periodiska underhåll samt att i projektform genomföra renovering av större lägenhetsbestånd. Modexa har processer och kompetens för att kunna genomföra alla arbeten med kvarboende hyresgäster, det är det vi kallar ”Medan livet pågår”.

En tydlig trend hos Sveriges Allmännytta är att varsam renovering blir allt vanligare som underhållsmodell. Insikten av att bevara det som är bra och endast byta ut det som behövs, ligger i tiden. Många av våra kunder har under senaste året nyttjat pandemitiden till att se över och ställa om sina underhållsstrategier, allt i linje med både de globala och lokala hållbarhetsmålen. Och helt i linje med vad Modexa står för och tror på.

– Att ta ansvar för resurser och material är vårt signum, vilket HBV bekräftade när de utnämnde Modexa till ”Årets Hållbarhetsleverantör” i mars för ett år sedan. Att vi var det första företaget som fick detta nyinstiftade pris som leverantör till Sveriges Allmännytta gör mig fortfarande varm i hjärtat, säger Mikael Larsson, försäljningschef på Modexa Kök.

Avtalet ger många möjligheter för kunderna att modernisera sina lägenheter; bättre garderobs-och förvarings-lösningar, byte av vattenskadade stommar, fler funktioner i äldre kök. Men framför allt gäller det att göra befintliga kök till moderna utan att byta ut och slänga bort bra inredning, vi ser att andelen Köksförnyelser kommer att fortsätta öka. Idag har utvecklingen gått så långt att det nästan inte går att skilja ett renoverat kök mot ett nytt.

- Vi ser fram emot att få göra bostadsbolagens Köksförnyelser så hållbara det bara går och med oss får de en långsiktig lösning som dessutom bidrar till den cirkulära omställningen”, säger Mikael Larsson och fortsätter:

– Tillsammans med våra kunder skapar vi nöjdare hyresgäster. Samtidigt får bostadsbolagen en Köksförnyelse till en rimlig kostnad, CO2-utsläppen hålls nere och resultatet blir minskade underhållskostnader över tid.

Vi tackar HBV för förtroendet och ser som sagt många Köksförnyelser på väg till våra kunder framöver – alltid med 100 % HVO som bränsle i tanken.

För ytterligare information: Mikael Larsson, Försäljningschef Modexa Kök0737-45 29 89, mikael.larsson@modexa.se