Modexas Års- & Hållbarhetsredovisning 2020-2021

Det finns en mer hållbar väg framåt för bostadsbranschen. Nu publiceras Modexas Års- och hållbarhetsredovisning 2020-2021

Bygg- och bostadssektorn står för en femtedel av Sveriges koldioxidutsläpp och en färsk rapport från forsknings-institutet RISE visar att hyresvärdar ofta överrenoverar och höjer hyrorna som mest, där människor har som lägst medelinkomst. Modexas Års- och hållbarhetsredovisning för 2020-2021 visar lösningen på en mer hållbar väg.

I redovisningen belyser vi nycklarna till Modexas hållbarhet – Stegvis Renovering och att renovera med kvarboende hyresgäster. Stegvis Renovering som renoveringsstrategi kan kortfattat beskrivas som ”bara det som behövs, när det behövs”. En renoveringsstrategi som lyfter de idag så prioriterade hållbarhetsfrågorna och som vi ser ger stora fördelar för såväl klimat, kund, boende och samhälle. Modexas affärsinriktning innefattar alla de viktigaste system som finns inom eller emellan lägenheterna – den inre boendemiljön.

För att lyckas med att renovera på detta sätt och med kvarboende hyresgäster i centrum gäller att ha korta och industrialiserade processer. Därför har Modexa utvecklat ett modularicerat helhetskoncept som gör att vi i våra projekt kan sätta effektmål för fasta priser, fasta ledtider och nöjdare hyresgäster efter genomförd renovering.

- Vissa organisationer ser hållbarheten som ett sätt att paketera sitt erbjudande mer attraktivt, andra har frågorna djupare i sitt DNA. Skillnaden märks tydligt i hur de styr sin verksamhet och vilka val de gör över tid, det handlar om att förändra sin affärsmodell i grunden, säger Torgny Hellberg, CEO på Modexagruppen.

Modexas års- och hållbarhersredovisning är läsning för dig som verkar i bostadsbranschen och vill göra skillnad!

Vi vet att vår värld genomgår en förändring och klimatfrågan klättrar på dagordningen hand i hand med en stark trend att bevara och återanvända. Andra områden som vi ser kommer påverka omvärlden framöver är ökad digitalisering, utmaningar i utanförskapsområden och risk för brist på både arbetskraft och byggmaterial.

I redovisningen berättar vi hur du kan adressera flera hållbarhetsperspektiv genom att övergå till renoveringsstrategin Stegvis renovering med kvarboende hyresgäster. Vi låter våra kunder och leverantörer berätta hur de upplevt sin resa med oss och du kan läsa om de stora hållbarhetseffekterna vi redan skapat tillsammans med våra kunder – för att framgångsrikt minska både vårt och kundernas fossila fotavtryck perioden maj 2020 - april 2021.

Dessutom presenterar vi siffrorna och resonemangen bakom och blickar även mot vår framtida utveckling.

Läs Års- & Hållbarhetsredovisningen här

För mer information, vänligen kontakta oss på Modexagruppen:

Torgny Hellberg, CEO, 0709-61 00 90, torgny.hellberg@modexa.se

Ann-Kathrin Espelin, Hållbarhetsstrateg, 0736-63 84 02,  ann-kathrin.espelin@modexa.se