Torgny Hellberg, CEO Modexagruppen

Modexa ingår 3-årigt avtal med BRIS

Vad betyder ett hjärta egentligen? Vad hände faktiskt de senaste veckorna? Vi tittar på varandra med lite lätt oro i blicken, vi tittar på tv och lyssnar på radio. Vi pratar med våra kunder över telefon eller i digitala möten, som går precis lika bra. Men det är nu vi ska titta på varandra igen, och konstatera att vi måste ta mycket mer hand om varandra än vi kanske normalt gör. Därför är tiden nu rätt; Modexa  + BRIS = Sant!

Coronakrisen är bara ett av många tillfällen när värdet av hjärtat blir så mycket större än vi annars tänker på. Att av hela vårt hjärta visa att vi vill hjälpa varandra, vi vill göra det vi kan för att bidra i dessa tuffa tider. Modexa är ju ”därute” varje dag, vi genomför varsam renovering av 12 000 hyreslägenheter varje år runt om i Sverige, Kök – Bad – Stam – Förstudier och underhållsstrategier, alltid med kvarboende hyresgäster.

Vi vet liksom vad vi talar om, vi vet att det är tuffa levnadsvillkor hos många i normala fall, men att konsekvenserna som just nu uppkommer i takt med olika samhällsåtgärder gör det särskilt svårt     – allra mest för alla barn och ungdomar. Att hjälpa varandra och andra. Det är precis här som Modexas röda hjärta kommer in.

– Därför har Modexa, efter ett par års funderingar på inriktning inom sitt sociala hållbarhetsarbete, valt att ingå ett långt samarbete med BRIS. Vi går in som Sponsor under 3 år och stöttar denna fantastiska organisation med 450 tkr. Men vi vill delta på fler sätt än bara ekonomiskt, vi vill kunna bidra och förstå, både vid särskilda arrangemang och i vardagen, berättar Modexagruppens CEO Torgny Hellberg.

– För alla oss på Modexa, och jag vet att jag kan tala för alla våra medarbetare nu, fortsätter Torgny Hellberg, så är den innerliga viljan att bry sig om människor jätteviktig. De är inte en slump att våra värdegrunder är Kunden först, Respekt för människan och Hållbarhet - på riktigt. Det är inte en slump att vi, i vår vardag, agerar enligt vår vision – ”Att skapa ett bättre boende för alla människor som har sitt hem i lägenhet” och att man ska ha råd att bo kvar när renoveringen är gjord. Vi gör det för att vår drivkraft är att göra skillnad, på riktigt. På en del företag skulle man säga att det sitter i DNA:t. Vi säger att det sitter i vårt hjärta.

- Vi är både glada och tacksamma för att Modexa nu valt att stödja BRIS ekonomiskt. Barn söker stöd hos BRIS varje dag, året om, och trycket är högt, inte minst just nu när vi är mitt i en kris som påverkar alla. Pengarna går direkt in i vår dagliga verksamhet och gör skillnad genom att fler barn får möjlighet att komma i kontakt med en kurator. Att vara sponsor till BRIS innebär inte bara ett stöd till barn som lever i utsatthet, utan också en investering i social hållbarhet. Det är ett uppskattat sätt att visa samhällsengagemang och intresse för barns rättigheter, säger Thomas Örnebjär Sponsorchef på BRIS.

Sedan drygt två veckor tillbaka har BRIS fått samtal från barn med anledning av coronaviruset och de samhällsåtgärder som följt. Det handlar om allt från oro för hur familjemedlemmar kommer att påverkas av viruset, om oro för att själv bli smittad, om svårigheter att plugga hemma och försöka upprätthålla socialt umgänge med kompisar till att behöva navigera i ett konstant informationsflöde om corona. Hos BRIS märks nu även att barns utsatthet i hemmet ökar och att barns tillgång till stöd blivit allt mer otillgängligt. Det är precis här som vi vill försöka göra det vi kan för att bidra. Dessa barn som mår dåligt och far illa är barn till våra hyresgäster som vi månar om. Kan vi då vara ett stöd till BRIS, så kan vi hjälpa många av de barn som nu behöver BRIS mer än någonsin. Vill vi ge en del av oss, vi vill ge en del av vårt hjärta. Därför har vi bestämt att stötta BRIS, och allt det som BRIS gör och står för. I detta läge är man stark tillsammans.

Det är nu vi måste se till att vi bygger för ett hållbart samhälle framöver!

CEO Modexagruppen

Torgny Hellberg, CEO Modexagruppen