Stora Hållbarhetspriset 2021 Borås

Modexa vinnare av Stora Hållbarhetspriset i Borås

Modexa blir första mottagaren av Stora Hållbarhetspriset för sitt goda exempel på engagemang och initiativ för hållbar utveckling. Priset är helt nyinstiftat och delas ut av Borås Näringsliv, Högskolan i Borås, Borås Stad och Sparbanken Sjuhärad genom sin ägarstiftelse.

- Vi är så stolta och hedrade av att utses till årets vinnare och det är ett betydelsefullt erkännande för Modexas affärsmodell och vårt engagemang inom hållbar utveckling, säger Torgny Hellberg, CEO på Modexa.

Modexa vann med juryns motivering:

Årets pristagare inspirerar och visar vägen till en modern bostadsmarknad som är hållbar. Genom förädling av befintligt material och renovering med kvarboende hyresgäster utmanar pristagaren konservativa värderingar och moderniserar Borås och Sverige. Årets stora hållbarhetspris tilldelas ett företag som förenat ekonomisk, ekologisk och social utveckling i sin affärsmodell under lång tid. Pristagaren har god lönsamhet, starkt lokalt engagemang och ett gediget och mätbart arbete för att minska belastningen på det ekologiska systemet. Detta gör att Modexa är ett föredöme i Borås, i Sverige och internationellt. Modexa tilldelas härmed 2021 års stora hållbarhetspris.

Modexas hållbarhetsarbete har pågått i snart 25 år. Under denna tid har vi ständigt utvecklat våra metoder för att leverera långsiktiga och kostnadseffektiva renoveringslösningar med lång teknisk livslängd. Resultatet är att vi gör en köksförnyelse på en halv dag, men även svårare moment som badrumsrenovering med stambyte på två veckor. Idag är vi experter på att renovera med kvarboende och nöjda hyresgäster.

- Grunden i vår affärsmodell bygger på bevarande av det som är bra i en lägenhet, dvs ekologisk hållbarhet men även en ekonomisk hållbarhet för alla berörda, kunderna och hyresgästerna. Idag kan vi erbjuda modulariserade koncept för den inre boendemiljön i hela bostadsområden och i enskilda lägenheter, säger Torgny Hellberg.

Prissumman är 100 000 kr som ska gå till företagets hållbarhetsarbete.

– Vi kommer använda priset till vidare samarbetsavtal med BRIS som gör en viktig insats för att förbättra villkoren för allas våra barn, vår gemensamma framtid. Många barn bor i de utsatta områdena där våra kunder har sina fastigheter och därför knyter det an till vår affärsmodell och vår värdegrund - Respekt för människan, säger Ann-Kathrin Espelin, Hållbarhetsstrateg på Modexa.

Läs mer på borasnaringsliv.se/stora-hallbarhetspriset

Torgny Hellberg, CEO, Modexa Tel. 033-23 22 01, torgny.hellberg@modexa.se

Ann-Kathrin Espelin, Hållbarhetsstrateg, Modexa Tel. 033-23 33 51, ann-kathrin.espelin@modexa.se