Anders Hjälte, elhandelschef på Bodens Energi (t.v.), och Per Svenonius, kundansvarig partner på Modity (t.h.)

Mod och transparens ger Bodens Energi en ljus syn på framtiden

Trots de dryga 1200 kilometer som geografiskt skiljer Bodens Energi och Modity har ett välfungerande samarbete etablerats. Vi har intervjuat Anders Hjälte, elhandelschef på Bodens Energi, om ambitionerna att växa i norra Sverige, om hur man som mindre energibolag måste tänka kring hållbarhet och vilka frågor som kan bli viktiga på framtidens energimarknad.

– Bodens Energi är idag ett väldigt lokalt bolag och den största delen av våra affärer är inom Bodens kommun. På elhandelssidan har vi hela 86 procent av kunderna i kommunen. Detta gör att vi är ett väldigt känt namn i Boden med omnejd, men ett ganska okänt namn utanför. Vi är väldigt stolta över vår lokala förankring, och värderar vår roll som samhällsaktör i kommunen och bygden väldigt högt. Samtidigt ser vi stora möjligheter med att växa, inte minst när man tänker på vad vi skulle kunna uträtta. Vi har redan idag planer på att bygga ut laddstolpar och projekt för att öka användningen av solceller. Om vi lyckas växa som bolag, kommer även omfattningen av våra satsningar och projekt att växa, säger Anders Hjälte.

Viljan att utveckla och förbättra verksamheten, och samhället i stort, är något som i hög grad präglar Bodens Energis vision. Den nära kopplingen till kommunen och omkringliggande bygd är även något som har haft stor påverkan på arbetsmetoderna.

– Den lokala närvaron, den goda kontakten med våra kunder och samhället har haft en väldigt stor inverkan i vår vision - om att vi som bolag ska vara en drivkraft för positiv utveckling. Vi är mycket tacksamma för det förtroende som våra kunder, kommuninvånare och verksamheter ger oss, och vi tycker därför det är väldigt viktigt att vi ger tillbaka genom att vara en aktör som tar stort samhällsansvar. Det innebär bland annat att vi gör det vi kan för att stötta det lokala näringslivet och skapa förutsättningar för att Boden ska kunna växa och utvecklas. Med tanke på att Försvarsmaktens verksamhet delvis har lämnat, och att ett stort sjukhus i staden har lagts ner, är ansvaret extra stort för oss att bidra till utveckling och tillväxt.

– Bodens Energi har de senaste åren gått in i en helt ny fas vad gäller utvecklingsarbetet. Från att ha varit ett bolag som i huvudsak varit produktionsinriktat har vi nu ännu större fokus på bland annat ett välutvecklat hållbarhetsarbete och anpassningar för att möta kundernas snabbt förändrande behov. Majoriteten av de personer som den senaste tiden anslutit till Bodens Energi har roller som specifikt inriktar sig mot vårt utvecklingsarbete, däribland vårt arbete med hållbarhet samt att förbättra vår kundservice.

Anders Hjälte, elhandelschef på Bodens Energi.

Arbetet med hållbarhetsfrågor är likt många verksamheter idag, och framförallt för energibolag, högt prioriterade för Bodens Energi. Anders menar att Bodens Energis inställning till arbetet med ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet kan sammanfattas vara ”det är bara att stå till svars”.

– Vi är övertygade om att full transparens är den rätta inställningen att ha gällande klimat-, miljö- och hållbarhetsarbete – oavsett om resultatet är positivt eller negativt. Vi är väldigt glada över faktumet att Bodens Energi hindrar att 81 000 ton växthusgaser släpps ut årligen. Det faktumet är något som präglar hela vår verksamhet, och vi hade kanske inte arbetat så målmedvetet med vårt hållbarhetsarbete utan kännedom om vad vi faktiskt bidrar till.

– Däremot måste vi vara medvetna om att mängden växthusgaser som Bodens Energi hindrar från att släppas ut kommer att minska, i takt med att mer förnybar energiproduktion tillkommer och utsläppen globalt minskar. Det innebär att vi på Bodens Energi måste fortsätta arbeta för att hitta fler vägar som bidrar till ett hållbart samhälle.

Den mycket systematiska inställningen till hållbarhetsarbetet blir inte minst tydlig när man ser till de detaljerade modeller som styr hur de olika verksamhetsområdena bör arbeta.

– Sedan ett antal år följer samtliga verksamhetsområden inom Bodens Energi en hållbarhetsmodell som på ett väldigt detaljerat sätt sätter mål, och aktiviteter kopplade till dessa, för hur vi ska arbeta med ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet. Modellen sätter ramarna för hur vi måste agera ända ner på medarbetarnivå. På så sätt implementerar vi vårt hållbarhetstänk i samtliga delar av verksamheten och säkerställer att vi kan utvärdera oss själva i efterhand. Det är inte minst viktigt för att vi ska kunna visa kommuninvånarna, våra kunder och samhället vad vi gör att de åtgärder vi vidtar gör skillnad.

Bodens Energi har i flera år haft mycket hög kundnöjdhet, något Anders ser som resultatet av målmedvetet arbete och en särskild inställning till kunderna, samt till rollen som samhällsaktör.

– Vi måste förstå varför vi finns till, och framförallt vem vi finns till för. Det är kommuninvånarna och våra kunder som vi verkar för, och därför är det självklart för oss att vi arbetar för att ha så nöjda kunder som möjligt. Detta uppdrag måste vårdas konstant, och även om vi ligger bra till så vi är absolut inte i hamn vad gäller kundnöjdheten. Vi vill alltid bli bättre.

– Vår medvetenhet om att vi har en viktig roll i den lokala och regionala samhällsutvecklingen finns med i allt vi gör. Konkret innebär detta flera saker. Vi arbetar nära Bodens Utveckling AB och stöttar deras arbete i att främja näringslivsutvecklingen i kommunen. Under coronakrisen har vi köpt presentkort hos lokala företag i syfte att stötta dem i en svår tid. Vi har även sett till att i förväg betala för intressanta konferenser som vi vill närvara vid senare under året. Detta är små insatser i det stora hela, men vi är övertygande om att de verkligen gör skillnad.

Verksamhetsutvecklingen de senaste åren har inte enbart skett genom omfattande rekrytering och ett välstrukturerat miljö- och hållbarhetsarbete. Nyligen invigdes den nya kraftvärmepannan, kallad ”Panna 18”, ett resultat av modigt beslutsfattande och en omfattande investering.

– Under 2016 stod Bodens Energi inför ett vägval. Antingen renoverar vi en befintlig kraftvärmepanna och hoppas att den håller för de behov vi har, eller så vågar vi satsa på att bygga nytt. Styrelsen fattade beslutet – ett mycket vågat sådant – om att investera runt 800 miljoner kronor i den nya anläggningen. Det var en tydlig signal om att vi är offensiva och tror på vår framtid.

Bodens Energis nya kraftvärmepanna "Panna 18.

– Boden ligger geografiskt väldigt bra till för att med hjälp av förbränningen i Panna 18 hantera de stora mängder avfall som transporteras här. Sopförbränning på detta sätt kommer kanske inte alltid vara aktuellt, men vi är säkra på att vår investering kommer att fylla ett stort behov under åtminstone de kommande 30 åren.

Modity har varit samarbetspartner till Bodens Energi sedan 2015, med ansvar för att hantera balansansvar för el och handel av elterminer och miljöinstrument som elcertifikat och ursprungsgarantier.

– Det finns många faktorer som spelar in i vad som utgör en bra samarbetspartner. Kompetens, professionalism och förståelse för vår verksamhet är något vi förväntar oss. Det som verkligen tar Modity över förväntan är det personliga engagemanget. Trots det geografiska avståndet mellan Boden och Lund har vi alltid stöttning i det vi behöver. När vår kontaktperson på Modity ger oss råd och analyser, då lyssnar vi.

– Modity har ett samarbete med Bodens Energi som sträcker sig långt utöver den traditionella rollen som balansansvarig med nätverksträffar. Vi vill vara en kunskapsbank och ett bollplank i vardagen för att Bodens Energi skall lyckas med sin elhandelsaffär. Varje år förändras förutsättningarna för elhandeln något och att vara en del i svaret på detta är en av Moditys främsta uppgifter. Förutom ett omfattande analyserbjudande med videokanal, nyhetsbrev och tydliga råd kring elmarknaden, så hjälper vi till exempel till med att ta fram nya spännande produkter. Men det kan också handla om att vi diskuterar strategier för att nå nya kundsegment. Modity kommer även att vara en partner i den digitala resan som Bodens Energi och många andra energibolag har framför sig. säger Per Svenonius, kundansvarig partner på Modity.

Per Svenonius, kundansvarig partner på Modity.

Energibranschen förväntas genomgå betydande förändringar de närmsta åren – förändringar som inte minst påverkar energibolag som Bodens Energi. Anders understryker att fokus på klimat-, miljö- och hållbarhetsfrågorna fortsatt kommer vara högt upp på dagordningen. Vidare bedömer han att de föreslagna reformerna från politiskt håll kan innebära stora utmaningar för Bodens Energi.

– Klimat-, miljö- och hållbarhetsfrågorna kommer endast att öka i relevans och bli en ännu större del av energibolagens verksamhet i framtiden. För oss som lite mindre bolag innebär det inte minst att vi måste fortsätta arbeta effektivt med de metoder och projekt vi verkligen ser gör skillnad. Fokus på dessa frågor ställer dessutom krav på att vi har en organisation som kan hantera administrationen som kommer med ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Till exempel arbetar många av de nya medarbetare som tillkommit med miljörapporteringen, och vi kommer troligen behöva utöka vår kapacitet i det avseendet, säger Anders Hjälte.

– Energimarknaden i Sverige står inför omfattande förändringar, dels genom skiftande behov från kunderna, dels genom de förslag om regleringar som presenterats från myndigheter och politiker. Ett exempel är förslaget om elhandlarcentrisk modell, och som kommer ställa stora krav på mindre energibolag som Bodens Energi gällande administrativa rutiner och kundtjänstkapacitet. Lokala elhandlare blir inte längre automatiskt anvisad som leverantör och dessutom tillkommer kreditrisken för elnät. Sammantaget innebär den elhandlarcentriska modellen stora utmaningar för de mindre bolagen.

Om Bodens Energi

Bodens Energi är en energikoncern som ägs av Bodens Kommun där fjärrvärme, elhandel, elproduktion och administration bedrivs i moderbolaget Bodens Energi AB.

Det helägda dotterbolaget Bodens Energi Nät AB svarar för elnätet samt viss entreprenad- och bredbandsverksamhet i kommunen.

Om Modity

Lundabaserade energihandelsbolaget Modity utvecklar el- och gasaffären åt kunder för vilka energiaffären har stor betydelse – som exempelvis energibolag och vindkraftsproducenter. Ägare är Kraftringen och Öresundskraft, i sin tur ägda av fem skånska kommuner.