Modity toppar arbetsgivarindex

Energihandelsbolaget Modity Energy Trading AB i Lund har vunnit mät- och analysföretaget Nyckeltalsinstitutets ranking av Sveriges arbetsgivare.

Nyckeltalsinstitutets utvärdering baseras på nio indexerade nyckeltal för olika delar av en arbetsgivares anställningsförhållanden. Det handlar bland annat om sjukfrånvaro, personalomsättning, tid för kompetensutveckling och lika möjligheter till chefskarriär. Modity utmärkte sig särskilt med låga avgångstal, lyckade rekryteringsprocesser och tid för kompetensutveckling.

– Vi är stolta, men konkurrensen om talanger är hård och det går alltid att bli bättre. Utmärkelsen är en sporre för det fortsatta arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare. Nyckeltalsinstitutets klara och mätbara bild av villkoren i vår organisation ger oss en tydlig startpunkt för vår väg framåt, säger Jonas Ekblad, CEO på Modity.

Att delta i undersökningen är en del av Moditys strategi för ett databaserat arbetssätt i företagets HR-processer. Syftet är bland annat att främja välmående medarbetare och att attrahera och bibehålla värdefull kompetens i det föränderliga energilandskapet. Under 2024 är Moditys fokus bland annat stärkt ledarskap, kompetensutveckling och en inkluderande arbetsmiljö.

– Det är en ära att få detta erkännande och vi kommer fortsätta att investera i våra medarbetare. Nyckeltalsinstitutets indikatorer ger oss en bra grund för ett evidensbaserat förbättringsarbete framöver, säger Ia Hedenström, HR-chef på Modity.

Nyckeltalsinstitutets prisutdelning för årets mest attraktiva, jämställda och hälsosamma arbetsgivare äger rum på Stora Nyckeltalsdagen den 26 april i Stockholm. Nyckeltalsinstitutet är ett partnerbolag i Söderberg & Partner-koncernen. Läs mer här: https://nyckeltal.se/stora-nyckeltalsdagen/

För mer information, kontakta:
Ia Hedström, HR-chef Modity

Jonas Ekblad, CEO Modity

De nio nyckeltalen för Nyckeltalsinstitutets Attraktiv arbetsgivarindex, AVI

1. Tillsvidareanställningar
  2. Medianlön
  3. Lika Chefskarriär
  4. Kompetensutveckling
  5. Rörlighet nyanställda
  6. Korttidssjukfrånvaro
  7. Personalansvar
  8. Långtidssjukfrånvaro
  9. Avgångar

Med hög kompetens och innovationsförmåga levererar Modity värdeskapande tjänster med ett personligt bemötande för företag där energiaffären har stor betydelse. Modity Energy Tradings främsta fokus är att hjälpa energibolag och större förbrukande företag att tillgodose och förvalta sina behov av energi. Bolaget hanterar även energipolitiska instrument så som elcertifikat och utsläppsrätter.