Umeå Energi och Modity tar sikte på framtidens elmarknad tillsammans

Umeå Energi och Modity har nyligen inlett ett nära samarbete kring elhandeln. Samarbetet syftar till att säkerställa en stabil elhandelsaffär, och att utveckla trygga, flexibla produkter och tjänster för Umeå Energis kunder på en snabbt föränderlig energimarknad.

– Vi är fantastiskt glada över att gå in i ett nära partnerskap med Modity. De ligger i framkant av energibranschen med sin höga kompetens inom fysisk och finansiell hantering av energitillgångar, och är en aktör med en hög grad av teknikutveckling och digitalisering. De erbjuder oss det vi behöver för att skapa trygga och flexibla erbjudanden för våra kunder, säger Marcus Hedman, områdeschef Umeå Energi.

– Vi ser mycket fram emot att få samarbeta med Umeå Energi, en viktig kommunal aktör som tar ett stort samhällsansvar och har tydliga ambitioner för hur de vill utveckla verksamheten. Vi vill säkra en effektiv och långsiktig hantering av energitillgångarna samtidigt som vi tillsammans utvecklar produkter och erbjudanden för Umeå Energis kunder som är anpassade för framtidens energimarknad, säger Pernilla Ademar, Chef Affärsutveckling på Modity.

Samarbetet innebär bland annat att Modity tar hand om balansansvar för både förbrukning och produktion samt tillhandahållandet av portföljförvaltningstjänster. Ett tydligt fokus kommer vara att långsiktigt optimera och maximera värdet av Umeå Energis tillgångar på flera olika marknader.

– Med Moditys omfattande kompetens inom elhandeln, optimering av energitillgångar och hantering av risker på en snabbt föränderlig marknad möjliggör Umeå Energi långsiktig lönsamhet, samtidigt som vi kan rikta ett större fokus på att ta fram hållbara produkter för våra kunder, säger Marcus Hedman.

– Vi kommer att optimera Umeå Energis energitillgångar på flera marknader över hela tidslinjen, från momentan handel på stödtjänstmarknaden till långsiktiga prissäkringar. På så sätt maximerar vi värdet av alla tillgångsslag. Vår målsättning är att säkerställa en stabil elhandelsaffär som gör nytta för Umeå Energi och kunderna under lång tid, säger Ewelina Bergqvist, Chef Portföljförvaltning på Modity.

Klimatomställningen i samhället, inte minst inom energisektorn, innebär utmaningar för såväl energibolag som deras konsumenter. En viktig del i samarbetet kommer även vara att utveckla produkter och stödtjänster som ger stor handlingsförmåga för Umeå Energi och dess kunder i att möta omställningen.

– Med ett nära partnerskap med Modity får vi verktygen som behövs för att hjälpa våra kunder att bli aktiva konsumenter, till exempel med förbättrade möjligheter att producera egen förnybar el, laddning av elfordon i hemmet och med hjälp av olika stödtjänster för flexibilitet. På så sätt blir vi och våra kunder rustade för den snabbt föränderliga energimarknaden samtidigt som vi bidrar till omställningen, säger Marcus Hedman.

– Umeå Energis roll som viktig samhällsaktör, viljan att tillgängliggöra framtidens energimarknad för sina kunder kombinerat med en ambition att driva på i omställningsarbetet gör dem till en viktig strategisk partner för oss på Modity. Vi är mycket glada över att kunna inleda samarbetet tillsammans med dem, säger Jonas Ekblad, VD på Modity.

Om Umeå Energi

Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter ca 1,4 miljarder kronor, har drygt 400 medarbetare och är både miljö- och arbetsmiljöcertifierade.

Om Modity

Modity Energy Trading AB är ett av Sveriges främsta energihandelsbolag med spetskompetens i fysisk och finansiell hantering av energitillgångar, inte minst inom förnybar energi. Vår verksamhet riktar sig till energibolag, producenter och industri. Modity verkar för en hållbar energimarknad och erbjuder alltifrån balansansvar till prissäkringsprodukter som kan ge en långsiktig stabil avkastning på energiinvesteringar. Modity ägs av de kommunala energibolagen Kraftringen och Öresundskraft, som i sin tur ägs av fem skånska kommuner.