MOLL WENDÉN legal rådgivare när Imtech förvärvar IT-företaget Qbranch

Nederländska Imtech fortsätter att expandera i norden genom ytterligare ett förvärv. Denna gång har de ingått avtal o m att förvärva Qbranch. Det svenska IT-företaget Qbranch erbjuder tjänster som IT-outsourcing och lösningar inom IT-infrastruktur. Ifjol hade den en omsättning på 412 Mkr. Qbranch grundades 1993 och har cirka 480 anställda i Stockholm, Göteborg och Malmö.

MOLL WENDÉN har varit Imtechs externa legala rådgivare i transaktionen.

- Det är spännande att se att Imtech nu också etablerat sitt affärsområde ICT på den nordiska marknaden. Vi är givetvis mycket glada över att återigen ha fått förtroendet av Imtech att vara legala rådgivare i deras förvärvsprocesser, säger Anders Steén, delägare och advokat på MOLL WENDÉN. Tidigare har MOLL WENDÉN bland annat varit Imtechs legala rådgivare vid förvärvet av Sydtotal.

- Vi kan skala upp bolaget för att klara av större åtaganden och vi får en ökad tyngd i större affärsförhandlingar. Våra duktiga medarbetare får möjlighet att arbeta i en internationell miljö och vi får tillgång till ramavtal; både för kundavtal och för inköp. Jag tror att möjligheterna för Qbranch att framgångsrikt fortsätta växa och utvecklas kommer att öka, säger Ulf Engerby, koncernchef för Qbranch, på deras hemsida.

Imtech är en av europas ledande teknikbolag med ca 27 000 anställda och ca 4,5 miljarder euro i omsättning. Det nederländska boalget är bland annat leverantör av tekniska installationer och service inom el, VVS, ventilation och industri- och fastighetsautomation. Imtech har, genom förvärven av NVS, NEA och Sydtotal, under de tre senaste åren byggt upp en marknadsledande position i norden inom bland annat el, VVS och ventilation. Genom förvärvet av Qbranch blir även affärsområdet ICT (Information and communication technologies) representerat på den nordiska marknaden.

MOLL WENDÉNs team i arbetet bestod av Anders Steén, David Klose, Martin Hector, David Egonson, Lovisa Elardt, Maria Moberg samt Lina Andersson.

• imtech
  • qbranch