Hit åker svenskarna på höstlovet

Hit åker svenskarna på höstlovet

Allt fler väljer att spendera lovet utanför Sverige och det är storstäderna som lockar. Destinationer som London och Barcelona är de allra populäraste sökningar på resmål för vecka 44. Det visar en omfattande ny analys från resesöksajten momondo.se.

Resesöksajten momondo har genomfört en analys över de mest populära destinationerna för höstlovet under vecka 44, med utgångspunkt från Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. I den absoluta toppen hittar man London och Barcelona följt av New York och Stockholm.

Europeiska storstäder kallar

”Trenden går mot cityweekends och när det väl finns tillfälle att resa bort passar svenskarna på. Det är de klassiska storstäderna som svenskarna väljer när de planerar sitt höstlov. En typisk resa när man inte är borta så länge och passande för årstiden då man söker upplevelser och kultur istället för sol och bad som sommarsemestern nyligen gav.” säger Robin Eriksson, marknadsansvarig på momondo Sverige.

Topp fem destinationer för höstlovet:*

London

New York

Köpenhamn

*Lista över de mest populära destinationerna med avresa under vecka 44 2013 (mellan 25 oktober och 3 november) sökta på momondo.se. Listan består av data från sökningar som svenskarna har gjort på flygresor under perioden 1 juli -30 september 2013.

För mer information kontakta gärna:

Elin Norlin, Susan Rose Communication AB, 070-279 86 40

Resesajten momondo söker och jämför miljarder av erbjudanden för flyg, hotell och paketresor. momondo grundades 2006 och har flertalet gånger blivit rekommenderade och betygsatta som ”bäst-i-test” av internationell media såsom The Sunday Times, New York Times, CNN, CBS News, Daily Telegraph och The London Sunday Times. www.momondo.se

momondos mobilapplikationer finns för iPhone, Android och Blackberry