momondo Friend Compass vann Silverlejon i Cannes Lions Award

momondo Friend Compass vann Silverlejon i Cannes Lions Award

Resesöksajten momondo's nya applikation Friend Compass vann ett Silverlejon i Mobil-klassen vid Cannes Lions Awards. Utmärkelsen utdelades till McCann London för sitt arbete med att ta fram den världsunika mobil-appen Friend Compass.

McCann London, som arbetat fram applikationen tillsammans med resesöksajten momondo kammade hem Silverlejonet i kategorin ”Innovative use of Social for Mobile” i tisdags kväll i Cannes Lions Award.

Friend Compass lanserades av momondo i mars i år och är en världsunik applikation som länkar samman flygsökningar man gör på momondo med ens Facebook- vänner, visar var de befinner sig och hur man på bästa sätt kan ta sig dit. Redan en vecka efter lanseringen hade 13 miljoner medievisningar uppnåtts och appen hade fått publicitet i sociala medier, på bloggar och webbsajter över hela världen.

På resesöksajten momondo ökade flygsökningarna med 1000 procent genom att nya användare började söka på flyg till just sina vänner runt om i världen. Men utöver det fick de befintliga användarna ytterligare engagemang på sajten med ett nytt roligt och socialt verktyg.

– Förra året använde 46 procent en mobil eller läsplatta för att boka sin resa online. Facebook har också förändrat reselandskapet, och enligt vår egen statistik är resor det näst största samtalsämnet med personer i vårt eget nätverk. Vi tror att Friend Compass kommer att inspirera till fler resor för att träffa familjemedlemmar och vänner över alla kontinenter. Självklart är vi väldigt stolta över att få ha mottagit det här priset, säger Robin Eriksson, marknadschef momondo Sverige.

Snabbfakta om momondo Friend Compass:

·  momondos app med Friend Compass kan laddas ner via App Store eller Google Play.

·  momondo Friend Compass lokaliserar Facebook-vänner baserat på den plats där de bor för tillfället.

·  Om användarna väljer att inte ge tillgång till sitt Facebook-konto, kommer de att presenteras med en kompassvy som visar större städer runt om i världen.

För mer information kontakta gärna:

Elin Norlin, Comvision, 070-279 86 40

Pressrum: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/momondo