Ny tjänst från momondo hjälper dig sänka flygpriset

Ny tjänst från momondo hjälper dig sänka flygpriset

momondo, den ledande resesöksajten som gör en storsatsning på Sverige, lanserar nu den nya tjänsten Flight Insight. Den visar hur priset på flygbiljetter påverkas av sex olika faktorer och hjälper resenären att sänka sitt biljettpris. momondo är den första sökwebbsidan som öppet ger en detaljerad insikt i hur flygbolagen sätter sina priser

Kan man påverka priset på sin flygresa? Svaret är ja, resesöksajten momondos nya tjänst Flight Insight är den första sajten som helt transparent visar flygbolagens prissättning och hur man kan påverka sitt biljettköp. Tjänsten visar vilka sex faktorer man ska hålla utkik på i jakten på billiga flygbiljetter, och hur de påverkar flygpriserna. Idag bevakar tjänsten över 400 destinationer, men fler och fler tillkommer allt eftersom.

De sex faktorer som tas in i beräkningen av priset för en flygbiljett är:

- antalet dagar före avresan som biljetten bokas,

- när på året,

- avresetid på dygnet,

- veckodag,

- flygplats (om destinationen har mer än en flygplats) samt

- vilket flygbolag.

Tar man hänsyn till de här faktorerna och anpassar resan efter dem kan man sänka priset märkbart på sin flygbiljett.

Resultaten visas i cirkelgrafer som trender med en översikt på de dyraste/billigaste exemplen för varje faktor för den exakta destinationen man söker. En graf visar även i samband med sökningen den procentuella påverkan på biljettpriset. Det nya verktyget Flight Insight använder data från miljontals tidigare bokningar och riktiga priser på sökningar som gjorts av besökare på momondo.

Ett exempel:

Vid en sökning på momondo på flyg från Stockholm till Barcelona, visar Flight Insight att det genomsnittliga priset för en resa är 1 720 kronor och att det är billigast att boka 26 dagar innan avresan. Biljetterna kostar minst under vecka 4. Ryanair det absolut billigaste bolaget att resa med. Att flyga på eftermiddagen tjänar man mer på än på morgonen och måndagar är den billigaste dagen att resa. Flight Insight visar även att Nyköpings flygplats är billigast att resa ifrån medan Arlanda är den dyraste flygplatsen vid denna sökning.

– Flight Insight handlar bara om öppenhet, att göra det lättare för resenärer att se hur olika faktorer faktiskt påverkar priset. Om man vet vilken dag i veckan eller vilken tid på dygnet det är bäst att flyga så är det oerhört värdefull information om du som resenär kan vara flexibel. Då kan man spara pengar, säger Robin Eriksson, marknadschef på momondo.

Datainsamling är en ständigt pågående process för momondo, och uppgifterna från varje destination uppdateras i takt med marknadens förändringar. Därför kommer framtida analyser av de insamlade flygpriserna i Flight Insight alltid att vara aktuella.

För mer information om Flight Insight besök http://www.momondo.se/

För mer information kontakta gärna:

Elin Norlin, Susan Rose Communication AB, 070-279 86 40