Skåningarna reser österut i sommar

Skåningarna reser österut i sommar

De flesta svenskar reser helst på semester till storstäder som New York och Bangkok, men i år visas en ny trend med stora regionala skillnader, enligt en ny omfattande analys från resesöksajten momondo.se. Medan stockholmare och göteborgare reser till de klassiska storstäderna väljer nu skåningarna att åka till mindre, östliga och mer okända destinationer. Analysen bygger på 694 000 sökta destinationer från flygplatser i Sverige.

Resesöksajten momondo har analyserat data för sökningarna på de populäraste destinationerna för de svenska resenärer som ska resa från Stockholm, Göteborg och Malmö under semestermånaderna juni, juli och augusti. Om man ser till svenskarnas sökningar generellt ligger New York överlägset i toppen med dubbelt så många sökningar jämfört med det näst populäraste resmålet i USA, Los Angeles.

Men skillnader uppstår i de regionala sökningarna där flera exotiska och okända destinationer dyker upp. Två av fem sökningar i Malmö-regionen går till spännande och mindre städer i östra Europa som inte är så vanliga på semestertopplistorna, men där upplevelser och strandliv står i centrum, Skopje och Pristina.

-  På momondo ser vi att restrenden för svenskarna börjar förändras. Trots att de klassiska storstäderna generellt sett ligger i toppen blir resenärerna mer och mer nyfikna att prova okända destinationer för att få nya upplevelser. Malaga och Palma är favoritresmål under semestern som fortfarande håller sig kvar på toppen, bara några timmar bort och med ett behagligt klimat som lockar oss, säger Robin Eriksson, marknadschef på momondo Sverige.

Nya rutter ger nya möjligheter

Det finns alltså regionala skillnader i valet av semestermål beroende på varifrån vi reser i Sverige. Skåningarna reser mest österut medan stockholmarna fortfarande väljer smidiga resor till storstäder. Göteborgarna har förutom toppresemålet New York hittat en ny favorit i Los Angeles, den soligt avslappnade staden på västkusten i USA.

-  Konkurrensen i flygindustrin har ökat vilket har gjort att priserna sjunker. Nu kan man med fördel åka direktflyg västerut till Los Angeles eller till östliga städer som Skopje och Pristina utan att behöva spendera mycket pengar. Destinationer man tar sig till enkelt och smidigt, säger Robin Eriksson.

Topp 5 sommardestinationer 2014 fördelat på flygplats*

Topp 5  destinationer Stockholm:

Malaga

Topp 5 destinationer Malmö:

Palma

Skopje

Pristina

Topp 5 destinationer Göteborg:

Beirut

Topp 10 sommardestinationer 2014 från hela Sverige*

Topp 10  destinationer Sverige:

London

Alicante

Palma

Istanbul

Ankara

* Lista över de mest söka destinationerna med avresedatum i juni – augusti 2014 på momondo.se. Listan består av data från 694 000 sökningar som svenskarna har gjort på flygresor under perioden 24 januari -23 april 2014.

För mer information kontakta:

Elin Norlin, Comvision, 070-279 86 40, elin@comvision.se

Pressrum: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/momondo

Resesajten momondo söker och jämför miljarder av erbjudanden för flyg, hotell och paketresor. momondo grundades 2006 och har flertalet gånger blivit rekommenderade och betygsatta som ”bäst-i-test” av internationell media såsom The Sunday Times, New York Times, CNN, CBS News, Daily Telegraph och The London Sunday Times. www.momondo.se

momondos mobilapplikationer finns för iPhone, Android och Blackberry