Sugen på en solsäker påsk? Högt intresse för långdistansresor bland svenskarna under påsken 2024

Påsken – som brukar vara ett tydligt vårtecken i Sverige – kommer tidigt i år och jämfört med föregående år tycks svenskarna extra måna om att säkerställa soltimmar under påskhelgen. Data från hotell- och resesöksajten momondo.se visar nämligen att flygsökningar för långdistansresor ökat med 50 procent jämfört med 2023. Det är framförallt Bangkok som tycks locka, dit flygsökningarna mer än dubblerats – med priser som ligger på ungefär samma nivå som året innan.

Påsken är en populär högtid för resande och med hjälp av bara 4 semesterdagar kan man få hela 10 dagar ledigt – lagom för en resa till en destination som ligger längre bort, där både tidsskillnad och restid kan kräva längre tid för anpassning. Däremot tycks svenskarna vilja vara borta längre än så, där data från momondo visar att svenskarna i snitt söker efter en reslängd på 25 dagar för långdistansresor under påsken, en ökning jämfört med föregående år.

– Intresset för längre resor redan under påsken skulle kunna indikera att svenskarna tänker om när de planerar semesterperioderna i år, med en ivrighet att komma iväg för att samla energi i solen efter en lång och grå vinter. Utöver svenskfavoriten Bangkok kan vi under påsken också se en större ökning av flygsökningar till Tokyo, där svenskarna istället byter ut strandhäng mot en försmak på våren. Dessutom infaller påsken i år under samma period som de vackra japanska körsbärsträden börjar blomma, något som lockar många turister varje år, säger Per Christiansen, reseexpert på momondo.

Svenskarnas fem mest eftersökta långdistansresor under påsken 2024

1. Bangkok, Thailand
  2. Tokyo, Japan
  3. New York, USA
  4. Phuket, Thailand
  5. Dubai, Förenade Arabemiraterna

Ser man till hotellsökningar har den största ökningen skett för sökningar inrikes, som mer än fördubblats jämfört med föregående år.

– Påskledigheten är även ett ypperligt tillfälle att spendera tid med vänner och familj på hemmaplan. Kanske lockar en roadtrip till södra Sverige där våren allra först börjar vakna, eller – för den som inte fått nog av vintern – en resa till någon av Sveriges populära skidorter för ett påsk-åk i skidbacken.

– För resenärer som inte vill resa så långt men ändå öka chansen för en solig påsk erbjuder även andra destinationer i Europa en försmak av våren. Här lockar Malaga, Alicante och Rom svenskarna mest, fortsätter Per Christiansen.

Om datan:

Baserat på flyg- och hotellsökningar gjorda på momondo.se mellan 1 oktober 2023 - 15 januari 2024 för avresa från en svensk flygplats mellan 29 mars 2024 - 7 april 2024, jämfört med samma sökperiod föregående år, med avresa mellan 7-16 april 2023. Procentsatserna är ungefärliga.

momondo.se är en global resesöksajt som jämför priser på flyg, hotell och reseerbjudanden. momondo har fått flera utmärkelser och är rekommenderade av både svenska och internationella media som Aftonbladet, CNN, The New York Times och The Daily Telegraph och blev nyligen utnämnd till "bästa resesöksajt 2024" av Frommer’s i januari 2024. momondo har sitt huvudkvarter i Köpenhamn och är aktiva på över 30 internationella marknader. momondo drivs av KAYAK, en del av Booking Holdings Inc. (NASDAQ: BKNG).

Jens Elfsberg

Presskontakt momondo Sverige 0707-941056