Svenskar snålar på shopping och flygbiljetter

Svenskar snålar på shopping och flygbiljetter

Shopping och flygbiljetter är det vi helst sparar in på när det kommer till semesterresor, det visar en undersökning från momondo. Inte heller får hyrbilen vara för dyr. Kostnader för mat, sightseeing och transport är istället mer prioriterade. Var femte svensk anger att de inte heller oroar sig för semesterkostnaderna.

Av de över 1 000 tillfrågade svenskarna i momondos undersökning ansåg nästan en tredjedel att shopping (29 %) och flygbiljetter (27 %) är semesterposter som inte ska ta för stor plats i resebudgeten. På sparlistans tredjeplats (21 %) kommer utgift för hyrbil.

– Svenskar är generellt prismedvetna när det gäller flygbiljetter vilket ger pengar över till annat på semestern, exempelvis mat och andra upplevelser på plats som står högt på prioritetslistan, säger Robin Eriksson, Sverigechef på momondo.

Mat - prioriterad utgift
Vad det kostar att ta sig till destinationen på annat sätt än med flyg är inte något som besvärar särskilt många svenska resenärer, endast tolv procent. Kostnaden för mat och snacks, sightseeing eller utflykter är inte heller något vi vill snåla in på under semestern, de är istället mer prioriterade.

En femtedel av de tillfrågade i undersökningen anger att de inte oroar sig för hur dyr eller billig semestern blir.

Vad vill du spara pengar på i samband med din semester? Totalt
Shopping 29 %
Flygbiljetter 27 %
Hyrbil 21 %
Jag oroar mig inte för hur dyr eller billig min semester är 20 %
Boende 19 %
Utekvällar 18 %
Transport under semestern 14 %
Sightseeing och utflykter 14 %
Mat och snacks under semestern 13 %
Annan transport till destinationen (t.ex. tåg eller bil) 12 %
Vet ej 9 %
Annat 3 %

Om undersökningen
Undersökningen är utförd av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 12-25 januari 2015, bland 1020 svenskar i åldrarna 18-65 år.

För mer information, vänligen kontakta;
Jens Elfsberg, presskontakt momondo Sverige.
E-post: jens.elfsberg@wenderfalck.com