Svenskarna väljer storstäder på semestern

Svenskarna väljer storstäder på semestern

Svenskarna åker gärna till storstäder när de ska på semester och New York, London och Paris lockar mest. Det framgår av en analys av tolv länders resvanor som resesöksajten momondo.se har genomfört. Studien visar hur och vart svenskar helst reser under semestern.

Resesöksajten momondo har genomfört en internationell analys av resvanor och trender i tolv länder. Analysen visar att svenskarna gärna åker till solen men hälften av alla svenskar vill inte bara ligga på stranden utan pulsen i storstäderna är även något som lockar. Storstäder som New York, London och Paris toppar listan över städer vi gärna besöker under vår semester. Som jämförelse är det bara en av tio franska resenärer som vill åka på storstadssemester, de värdesätter istället resor till solen med aktivitet och äventyr.

Svenskarna väljer New York

Det senaste året har fem av tio svenskar varit på minst en storstadssemester och favoritdestinationerna är New York, London, Paris, Rom och Barcelona. Mer än hälften av de tillfrågade i alla länder som tillfrågats har dessa städer i topp som sina favoritdestinationer. New York är favoritstaden nummer ett för unga svenskar mellan 18 och 35 år, hela 71 % föredrar New York som destination. Spanjorerna är de som har rest på flest storstadssemestrar medan hälften av de tillfrågade danskarna inte hade varit på någon storstadssemester det senaste året. Bland de nordiska länderna ligger Stockholm och Köpenhamn i toppen över städer man skulle vilja besöka. De som helst turistar i Stockholm är norrmän, tyskar och italienare.

”Det är intressant att se vilka städer som är trendigast just nu. New York har den senaste tiden ökat i popularitet som favoritresmål för svenskarna. Spännande är också att kunna konstatera att valet av resmål och vilken typ av semester man föredrar skiljer sig mellan länderna som deltagit i undersökningen. Det som sticker ut är att amerikanarna gärna åker på ”roadtrip” och att ryssarna jämfört med andra nationaliteter föredrar aktiva semestrar och backpacking, säger Robin Eriksson, marknadschef momondo Sverige.

En sammanfattning av siffrorna från studien finns nedan. Utdrag från hela studien finns också bifogad.

Så här vill svenska resenärer ha sin semester:

63%  föredrar solsemester*

48%  föredrar storstadssemester*

59%   vill spendera sin storstadssemester i New York*

53%  vill spendera sin storstadssemester i London*

49%   vill spendera sin storstadssemester i Paris*

71%  av de tillfrågade i gruppen 18-35 år föredrar New York

43%    har inte varit på någon storstadssemester under det senaste året

51%  har varit på en eller fler storstadssemestrar under det senaste året

*Möjlighet att svara på mer än ett alternativ.

Om studien

Analysen är utförd av resesöksajten momondo och behandlar svenskarnas resvanor och trender. Data har samlats in genom en e-survey via Research Now’s panel under perioden 9-19 januari 2014. Det har samlats in 1000 enkätsvar bland svenskar i åldern 18-65 år och representativt fördelat på kön, ålder, utbildning, region och därefter viktats.

För mer information kontakta:

Elin Norlin, Comvision, 070-279 86 40, elin@comvision.se

Pressrum: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/momondo