Svensken föredrar resväska framför ryggsäck

Svenskarna lämnar ryggsäcken hemma på resan. Istället lockar solsemester och storstäder, det visar en färsk undersökning från resesöksajten momondo. Endast fem procent av svenskarna planerar en backpacking-resa under 2015. Nästan fyra gånger så många tänker åka på en roadtrip.

Svensken väljer inte att backpacka. Det visar sig när momondo frågat över 1 000 personer vilken typ av resor de föredrar och planerar att genomföra 2015. Desto mer populärt är det däremot att åka på roadtrip, vilket nästan 20 procent svarat att de tänker göra under året och en fjärdedel att de föredrar.

– Få svenskar väljer att upptäcka världen med ryggsäck. Däremot är det populärt med roadtrips som också är ett spontant sätt att resa på. Inget resesätt kan dock mäta sig mot sol- eller storstadssemestrar vilka toppar både årets semesterplaner och restyp svenskarna föredrar, säger Robin Eriksson, Sverigechef på momondo.

Strand och städer lockar

Backpacking är inte den enda typen av resor som får det tufft i momondos undersökning. En semester med tågluffande är inte heller inskrivet i särskilt många resekalendrar, endast fyra procent planerar att genomföra en sådan resa under året. Lika få tänker ge sig ut på cykelsemester.

På frågan om vilken typ av resa man planerar att göra 2015 toppar alltjämt sol- (45 %) och storstadssemester (42 %) svaren. Besök till svenska sommarstugor (21 %) och kryssningar (19 %) står också högt i kurs. När det kommer till mer fartfyllda resor blev ordningen skidsemester (11 %), vandring (10 %), sport- (6 %) och cykelsemester (4 %).

När det gäller vilken typ av resa svenskarna föredrar, återfinns sol- (58 %) och storstadssemester (47 %) som favoriter även här. Likaså är tågluff (7 %) och cykelsemester (5 %) i botten.

Vilken typ av resa planerar du att göra 2015? Procent
Solsemester 45 %
Storstadssemester 42 %
Sommarhus i Sverige 21 %
Roadtrip 19 %
Kryssning 19 %
Spa och avkoppling 14 %
Camping 13 %
Skidsemester 11 %
Vandring 10 %
Sportsemester 6 %
Backpacking 5 %
Sommarhus utomlands 5 %
Cykelsemester 4 %
Tågluff 4 %
Ingen resa planerad 6 %
Vilken typ av resa föredrar du? Procent
Solsemester 58 %
Storstadssemester 47 %
Roadtrip 25 %
Sommarhus i Sverige 24 %
Spa och avkoppling 22 %
Kryssning 21 %
Camping 13 %
Skidsemester 13 %
Vandring 13 %
Sommarhus utomlands 10 %
Sportsemester 8 %
Backpacking 8 %
Tågluff 7 %
Annan resa 7 %
Cykelsemester 5 %

För mer information, vänligen kontakta;
Angelica Larsson, presskontakt momondo Sverige
E-post: angelica@wenderfalck.com