Vågade matupplevelser längs atlantkusten

Vågade matupplevelser längs atlantkusten

Vår egen kontinent är en beprövad sommarfavorit bland svenska resenärer, som under de senaste åren blivit allt mer intresserade av vågsurfing. Längs Europas atlantkust väntar förutom förtrollande vågor, en rad gastronomiska pärlor. momondo och Surfakademin listar de bästa destinationerna som kombinerar havsaktiviteter med lokala läckerheter.

Hos resesöksajten momondo toppar Europeiska resmål svenskarnas resplaner i sommar och trender pekar mot att allt fler väljer aktiva semestrar. Även intresset för vågsurfing ökar markant bland svenskar, enligt bokningsstatistik från det svenska surfreseföretaget Surfakademin. Men en surfresa i sommareuropa innebär mer än bara vågor och frihet, den bjuder även på en rad utmärkta matupplevelser.

– Europeiska destinationer är populära bland sommarlediga svenskar och längs atlantkusten finns mycket att upptäcka. Kusten är känd för sina surfvågor men huserar även en rad spännande matupplevelser vilket vår data visat är en uppskattad del av semestern, säger Robin Eriksson, Sverigechef på momondo.

En person som vet det mesta om surfing är Peter Sahlberg, grundare av Surfakademin med högkvarter i franska Biarritz. Surfreseföretaget har under de senaste åren sett ett ökat intresse för surfing i Europa bland svenskar och menar att maten är en viktig framgångsfaktor.

– Allt fler svenskar upptäcker hur fina vågor vi har längs den europeiska kusten och trycket på våra surfcamps här växer. Det är kombinationen direktflyg och nybörjarvänliga vågor med härligt klimat och det franska och spanska köket som lockar, säger Peter Sahlberg på Surfakademin.

momondo listar tillsammans med Surfakademin fem destinationer för hungriga resenärer som vill tämja vågorna i det Europeiska vattnet i sommar;

1. Biarritz, Frankrike – croissanter och surfkultur
Biarritz har gått igenom en renässans och kryllar av härliga restauranger och bara ett par stenkast över gränsen ligger det Guide Michelin-täta San Sebastian. Biarritz är den europeiska surfingens vagga och första vågen här fångades redan på 50-talet. Precis då som nu rullar vågorna alltjämt in på de anrika stränderna Côte de Basques och Grand Plage, strategiskt inhysta på varsin sida av staden. Efter en heldags surfkultur ligger en skaldjursplatå i fiskehamnen Port des Pêcheurs bra till. Flyg t/r Stockholm-Biarritz cirka 1400-3100 kr/person, via momondo.se.

Peters tips: Den klassiska franska frukosten, det vill säga en espresso och croissant, på Le Surfing blickandes ut över vågorna på Cote des Basque är ett måste och framåt lunch, street food deluxe, sex ostron ett glas vitt för bara sju euro på saluhallen.

2. San Sebastian, Spanien – fine dining och stadssurf
Inbäddad mellan Baskiens bördiga kullar ligger San Sebastian. Här kryllar det av delikatesser i tapasformat och smakexplosioner bland stadens oräkneliga stjärnkrogar. På stranden Zurriola mitt i stan, surfar lokalbefolkningen innan, efter och under arbetstid. För den som vill ha lite lugnare stämning i vattnet rekommenderas systerorten Zarautz, bara 30 minuter söderut. Flyg t/r Stockholm-San Sebastian cirka 2600-3600 kr/person, via momondo.se.

Peters tips: Det vimlar av matställen i den gamla delen av staden. Sedermera en del fällor men framförallt många smultron. Mina favoriter är El Fuego Negro – och deras helt otroliga granatäppleceviche och Nestor med världens kanske godaste tomater.

3. Galicien, Spanien – vingårdar och oexploaterade stränder
I nordvästra Spanien ligger Europas sista oupptäckta surfparadis. Galicien erbjuder vågor för surfare på alla nivåer och är än så länge besparad de stora turistströmmarna. En sommardag i havet avrundas med fördel tillsammans med skaldjur och det lokala vinet Albariño på någon av traktens lokala restauranger eller direkt på vingården. Flyg t/r Stockholm-A Coruña cirka 2700-3100 kr/person, via momondo.se.

Peters tips: Tiden här har stannat och resan i tiden är ett faktum. Stanna upp och känn in lugnet. Njut.

4. Lofoten, Norge – midnattssurf och färsk fisk
I Atlantens nordligaste vatten ligger ögruppen Lofoten. Här kan vågade besökare surfa dygnet runt tack vare midnattssolens ständiga sken under sommaren. Efter en lång dag (eller natt) i havet mättas magen med färsk torsk på någon av de lokala krogarna. Flyg t/r Stockholm-Narvik cirka 3100-3900 kr/person, via momondo.se.

Peters tips: Otroligt vackert, men också betydligt kallare vatten. Ha alltid en termos med varmt vatten redo att hälla ner i våtdräkten för att dämpa kylan.

5. Varberg – Sveriges surfmecka
Om pengarna inte räcker hela vägen ut i Europa kan en långhelg i Varberg på Västkusten, med lite böner till vädergudarna om att blåsa upp till dans, vara magiskt. Flyg t/r Stockholm-Göteborg cirka 630-830 kr/person, via momondo.se.

Peters tips: Köp en flaska rödpang och en baguette, slå dig ner i Apelviken och dröm dig bort till Atlantkusten innan du svänger du förbi den lokala surfaffären Surfers Paradise för den senaste väderuppdateringen och bra låneutrustning.

Vilka av följande alternativ spelar störst roll för att din semester ska bli bra? Ange upp till tre svarsalternativ.

• 1.Att vädret är bra (44 %)
  • 2.God mat (43 %)
  • 3.Att de jag reser med är glada (32 %)

Om undersökningenUndersökningen är utförd av Cint på uppdrag av momondo, under perioden 12-25 januari 2015, bland 1020 svenskar i åldrarna 18-65 år.

Om prisernaPriserna är hämtade från momondo.se den 18 maj 2015 och avser en resa under sju dagar perioden 1 juni-31 augusti 2015. Priserna och står i relation till tillgänglighet av biljetter och kan därför komma att ändras.

För mer information, vänligen kontakta;
Angelica Larsson, presskontakt momondo Sverige
E-post: angelica@wenderfalck.com