Världens mest skrämmande platser

Mörkret lägger sig och snart är det dags för årets absolut skrämmande helg: Halloween. Är du en av dem som vill gå steget längre än bus eller godis? Nu listar resesöksajten momondo sex av världens rysligaste resor. Ta chansen och upplev skräckfilmen på riktigt.

Pripjat, Ukraina
En gång i tiden var Pripjat en levande stad med skolor, affärer, bilar och byggnader. Men sedan inträffade något som fick befolkningen att fly i all hast: Tjernobylkatastrofen. Av rädsla för den radioaktiva strålningen var i princip alla tillhörigheter tvungna att lämnas kvar. I husen står skåpluckorna fortfarande öppna, på skolgården ligger bortglömda dockor med vittrade plastansikten och skelettet av den övergivna nöjesparken vakar som en skugga över staden. Det enda sättet att besöka Pripjat är tillsammans med en turistguide och du bör även vara utrustad med en geigermätare som håller koll på radioaktiviteten. Flyg till och res vidare från Kiev.

Capela dos Ossos, Portugal
Ett 1500-talskapell där väggarna består av skelett från riktiga människor får garanterat håret att resa sig på armarna. I Capela dos Ossos, beläget i staden Evora utanför Lisabon, är de skelettprydda väggarna dessutom dekorerat med någonting annat – i kedjor från taket hänger liken från en man och ett barn. På väggarna kan man även läsa budskap som ”Bättre är dagen för döden, än dagen för födelsen” och ”Benen här inne inväntar dina”. Hitta flyg till Lissabon och ta dig ut till kapellet.

Trenton Psychiatric Hospital, Philadelphia, USA
Det något skrämmande över gamla nerlagda mentalsjukhus. Trenton Psychiatric Hospital är ett av dem, men det här sjukhusets historia rymmer mer än bara galna patienter bakom lås och bom. På Trenton arbetade nämligen Dr Cotton, en läkare som trodde patienterna kunde botas genom att man drog ut deras tänder och organ – en procedur som skedde mot patienternas vilja och som pågick ända in på 60-talet. Idag är delar av sjukhuset fortfarande verksamt, men många av Dr Cottons lokaler står övergivna, förfallna och vittnar fortfarande om tusentals patienters plågsamma lidande. Hitta flyg till Philadelphia.

The Door to Hell – Derweze, Turkmenistan
1971 borrade Sovjet ett hål i Karakumöknen i Turkmenistan. Syftet var att hitta naturgas, men marken kollapsade och blottade ett 70 diameter stort hål. För att förhindra spridningen av giftig gas satte de eld på kratern – 45 år senare brinner det än. Ingenstans på jorden finns någonting liknande och fenomenet är något av ett mysterium, och väldigt kittlande. Flyg till Ashgabad och res vidare till Derweze.

Island of the Dolls, Mexico
Dockor är något som används som en skrämselattiralj i många skräckfilmer. På den lilla ön söder om Mexico City finns inte bara en, utan 1500 dockor upphängda i träden. Dockorna sägs skydda ön från spöket från en liten flicka som drunknade här på 50-talet. Överallt hänger skyltar om att ingen docka får tas bort eftersom flickans själ fortfarande finns på ön, och turister som kommer hit vittnar om dockor som rört på huvudet och viskat till varandra om natten. Hitta flyg till Mexico City.

S:t Georges Church, Tjeckien
Ett lite snällare resmål för Halloweenfantasten är denna lilla bykyrka i Lukova, Tjeckien. På 60-talet höll byggnaden på att förfalla, vilket gjorde att konstnären Jakub Hadrava påbörjade ett projekt för att locka besökare och därmed hålla kyrkan levande. Han använde sig dock inte av så levande medel utan skapade en samling spöken i naturlig storlek som han placerade i kyrkbänkarna längs mittgången. Idag har tusentals turister tagit sig dit för att känna rysningar längs ryggraden och samtidigt bidra ekonomiskt till att kyrkbyggnaden från 1352 nu kan renoveras. Res till Ostrava, flygplats nära Lukova.

För mer information, vänligen kontakta:
Jens Elfsberg, presskontakt momondo Sverige
Telefon: 0707- 94 10 65