Världens mest sprakande resmål

Världens mest sprakande resmål

Valborgsmässoafton närmar sig och med det tusentals brasor över hela landet. Men svenskar är inte ensamma om eldiga firanden. Även i Skottland och Spanien firas vårens intåg med brasor medan man i Japan eldar för att motverka unga mäns otursamhet. Resesöksajten Momondo har listat sju av världens eldigaste resmål.

Valborg har både en kristen och hednisk bakgrund och firas i flera länder, men likt majbrasan har eldens lågor en central plats även i andra festligheter världen över. Här är de bästa platserna för vänligt sinnade pyromaner, enligt Momondo.

1. Slinningsbålet – Ålesund, Norge
Den ultimata brasan kan bevittnas i Ålesund där norrmännen firar midsommar genom att konstruera ett 40 meter högt tornformat bål. För att elden ska brinna uppifrån och ner klättrar en orädd person upp och tänder på. Spektaklet betraktas säkrast från omkringliggande båtar, då konstruktionen tenderar att falla sönder. Slinningsbålet arrangeras årligen den 24 juni. Flyg t/r Stockholm-Ålesund från ca 2 100 kr/person 23-25 juni.

2. AfrikaBurn, Tankwa Karoo National Park – Kapstaden, Sydafrika
AfrikaBurn är betydligt mindre än sin kända storebror Burning Man i USA men principen är densamma. Under festivalen skapas konst gemensamt för att sedan brännas upp och på så vis skapa ny konst som deltagarna kan betrakta. Festivalen hålls den 27 april-3 maj i år. Flyg t/r Stockholm-Kapstaden från ca 5 700 kr/person 26 april-4 maj.

3. The Bonfires of Saint John – Alicante, Spanien
The Bonfires of Saint John firas den 19-24 juni i ett flertal spanska städer, men framförallt i Alicante. Högtiden handlar lika mycket om att fira övergången från vår till sommar som att hylla eldens kraft. Under flera dagar byggs mängder av brasor upp för att vid midnatt den 24 juni tändas i samband med sång och dans. De efterföljande dagarna genomförs tävlingar i pyroteknik och medeltida marknader. Flyg t/r Stockholm-Alicante från ca 2 300 kr/person 18-25 juni.

4. Beltane Fire Festival – Edinburgh, Storbritannien Ett alternativt valborgsfirande kan även upplevas den 30 april i Edinburgh då den gaeliska högtiden Beltane firas. Festivalen kretsar kring skådespelet om ”Majdrottningens” och ”Den gröne mannens” resa mot sommaren. För att fira att paret nått sitt slutmål tänds en stor brasa och det hela avslutas med en gemensam fest för betraktare och artister. Flyg t/r Stockholm-Edinburgh från ca 2 400 kr/person 29 april-4 maj.

5. Telluride Fire Festival – Colorado, USA
För den som vill inleda nästa år med att njuta av eldkonster i storslagna vinterlandskap är ett besök till bergsstäderna i Colorado den 14-18 januari ett hett tips. Här anordnar nämligen de boende spektakulära eldshower med de snötäckta Klippiga bergen som fond. För den sportige finns även förstklassig skidåkning i området. Flyg t/r Stockholm-Montrose från ca 6 900 kr/person 12-19 januari.

6. Full Moon West End Fire Festival – Brisbane, Australien
Varje fullmåne samlas betraktare och entusiaster i Orleigh Park i australiensiska Brisbane för att titta på medryckande eldkonster och cirkusakter till trummor och dans. Eventet, som är drog- och alkoholfritt, är roligt för hela familjen - se bara till att ta med dina bästa dansskor. För den ivrige infaller nästa fullmåne redan 4 maj. Flyg t/r Stockholm-Brisbane från ca 8 000 kr/person 2-12 maj.

7. Nozawa Fire Festival – Nagano, Japan
Denna smått speciella festival grundar sig i den lokala vidskepelsen att män i åldrarna 25 och 42 år är otursförföljda. För att motverka detta skapades en ceremoni där de äldre klättrar upp i en stor träkonstruktion som de yngre männen omringar och försvarar mot övriga bybor som i sin tur försöker sätta eld på den. Efter några smått kaotiska timmar brukar de äldre männen söka sig mot säkerheten, varpå konstruktionen tänds på helt. 15 januari nästa år bjuder byn Nozawa Onsen på eldfest. Flyg t/r Stockholm-Narita från ca 4 500 kr/person 13-24 januari.

Flygpriserna är hämtade från Momondo.se den 27 april 2015 och står i relation till tillgänglighet av biljetter och kan därför komma att ändras.

För mer information, vänligen kontakta;
Angelica Larsson, presskontakt momondo Sverige
E-post: angelica@wenderfalck.com