Äldre sover bättre och blir piggare med tyngdtäcken visar ny studie

I en ny studie från Halmstad högskola har äldre på särskilt boende fått prova att sova med tyngdtäcken med kedjor. Resultaten visar att de äldre sov bättre, fick mer aptit, mer energi och hade mindre oro och ångest.

Detta är den första delstudien av fyra som undersöker äldres användning av tyngdtäcken och har gjorts av Eva Hjort Telhede som är doktorand vid Halmstad högskola. Den baseras på intervjuer med personal som studerat deltagarna på nära håll, både med och utan tyngdtäcke. Studien är unik i sitt slag eftersom målgruppen bestod av äldre personer i särskilt boende. Studier med tyngdtäcken har hitintills enbart gjorts på mer blandade och yngre målgrupper.

Bakgrund

65% av de som bor på särskilt boende har sömnstörningar. Förutom att dålig sömn har en allmän påverkan på hälsan och humöret så innebär det också en ökad risk för fall och andra olyckor. Undermålig sömn kan bidra till ökad progression av demenssymtom och andra hälsoproblem som påverkar personens psykiska och fysiska hälsa. Exempel på detta kan vara inaktivitet, isolering, irritation, oro och ångest.

Resultat

Efter introduktion av ett kedjetäcke kunde man se hur antalet alarm under natten antingen minskade eller uteblev helt, vilket var en tydlig indikation på att deltagarna hade fått en bättre sömn. Efter att ha använt ett kedjetäcke under cirka tre veckor började personalen kunna se tecken på en mer normal dygnsrytm, ork att delta i sociala aktiviteter och en större självständighet i vardagliga aktiviteter i allmänhet exempelvis vid måltider och förflyttningar. Personalen beskriver även en förbättrad förmåga att kunna kommunicera och förstå omgivningen vilket i sin tur lett till en minskad frustration bland både de äldre och personalen.

Exempel på citat från studien: “She became more involved in activities. Yes, she sat more in the wheelchair before. After about a month or three weeks, we could get her up more and then she could sit and listen to music  […] and then we could take away the wheelchair […] then she could just walk, and we just thought, ‘Oh my god’.

Svårt att få tyngdtäcke som hjälpmedel

Äldre på äldreboenden och personer med demens är en utsatt målgrupp som ofta redan har en skör hälsa och efter att ha tagit del av resultaten kan man hoppas att fler kan få möjlighet att prova ett kedjetäcke. Tyvärr är det många äldre som aldrig kommer dra nytta av studiens positiva resultat då man i stora delar av landet tagit bort tyngdtäcken som förskrivningsbart hjälpmedel.

I stället hänvisas man till tyngdtäcken som finns i handeln trots att de inte kan provas ut enligt patientens behov vilket gör det svårt för de äldre då det är stor skillnad när det gäller hantering och stimulans beroende på val av tyngdmaterial och vikter mellan 4-18 kg. Förhoppningsvis kan denna första delstudie av äldre och tyngdtäcken bidra till ökad kunskap och visa hur en så pass enkel åtgärd som en förskrivning av ett tyngdtäcke kan bidra till ökad hälsa och livskvalité.

Mondians målsättning är att genom forskning, teknik och design, utveckla och producera produkter som kan hjälpa människor till en bättre livskvalité. Därför är vi självklart mycket glada över resultaten i denna studie. Den visar tydligt hur omgivningen kan se en ökad livskvalité hos de som fått chansen att prova ett tyngdtäcke med kedjor.

Anette Gullberg
VD, Mondian AB